Search Engine Marketing

Search Engine Marketing, wat is dat?

Search Engine Marketing (SEM) betekent zoekmachinemarketing. Search Engine Marketing is er enerzijds op gericht dat je website beter gevonden wordt in zoekmachines, anderzijds is het de bedoeling dat je meer conversie behaalt uit je website.
Met dat laatste behelst Search Engine Marketing meer dan de twee hoofdpijlers van SEM, namelijk Search Engine Optimization(SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Door middel van SEM wordt niet alleen je website beter gevonden, maar wordt er ook over nagedacht hoe het gedrag van je bezoekers te beïnvloeden, zodat ze doen wat jij wilt: langer op de website blijven, doorklikken en uiteindelijk klant worden!

Hoe werkt Search Engine Marketing?

Voor een goede ranking zijn drie zaken belangrijk: de techniek van de webpagina (bijvoorbeeld de URL en de HTML), de inhoud van de webpagina (bijvoorbeeld tekst en plaatjes) en de omgeving van de webpagina (bijvoorbeeld links van en naar andere webpagina’s, hosting en sociale media).
Daar waar in een fysieke winkel de klanten door de voordeur komen, komt een bezoeker van een website via alle kanten binnen. Dat betekent dat alle onderdelen van een website geoptimaliseerd dienen te worden. .

Als er gewerkt wordt met AdWords is het verstandig om goede landingspagina’s te hebben. Verder moeten de campagnes goed opgezet worden; welke kanalen gebruik je, hoe target je, welke biedingsstrategie. Ook dit dienst weer geoptimaliseerd te worden.

Let op:
Goede SEM betekent niet dat je de volgende dag meteen een verdubbeling zal zien in het aantal nieuwe klanten. Het duurt even voordat je effect zal zien.
SEM is een on-going proces. Ten eerste op het moment dat je website het goed doet zal dit bij je concurrent opvallen. De concurrent zal daarop actie (kunnen) ondernemen. Ten tweede verandert de internetwereld continue. Een update van Google, veranderd zoekgedrag van de bezoeker etc. Het is dus verstandig om periodiek aandacht te besteden aan je SEM. Want dat doet je concurrentie ook.