Marktonderzoek

Stap 2: marktonderzoek

Als we jouw strategisch plan, je product en je doelgroep goed in beeld hebben (stap 1: strategisch plan), dan kunnen we aan de volgende stap beginnen; het marktonderzoek.
Het marktonderzoek is de basis voor je website, je SEO en je advertentie campagnes. Het is dus erg belangrijk dat dit goed gebeurt. Onderdeel hiervan is een zoekwoorden analyse.

Wat krijg je in stap 2?

Je krijgt een lijst met honderden zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw product, geordend volgens het JXR SEM algoritme in verschillende tabbladen op:

  • De concurrentie behorende bij die zoekopdrachten;
  • het aantal zoekopdrachten per jaar voor die zoekopdrachten;
  • Wat is een zoekwoorden analyse

    Door middel van een zoekwoorden analyse onderzoeken we welke zoekopdrachten in Google horen bij jouw product of dienst. Verkoop je bijvoorbeeld schoenen, dan is “schoenen” natuurlijk een relevante zoekopdracht. Vervolgens kijk je naar aanverwante woorden en synoniemen. Bijvoorbeeld: “instappers” of “slippers”.
    Als je een groep relevantie zoekwoorden hebt, dan is het zaak die te combineren tot langere zoekopdrachten. Dit wordt ook wel long-tail zoekopdrachten genoemd. Het betekent simpelweg dat je zoekopdracht uit meer dan één woord bestaat, bijvoorbeeld: “slippers kopen”. Langere zoekopdrachten hebben twee voordelen. Ten eerste is de concurrentie op die langere zoekopdrachten minder groot, zodat je makkelijker de weg naar boven in Google weet te realiseren. Ten tweede is de conversie op een langere zoekopdracht over het algemeen groter. Zo kan iemand die op “schoenen” zoekt ook een schoenmaker zoeken. Iemand die op “schoenen kopen” zoekt, is meestal al verder in het besluitvormingsproces.

    Waar haal je die zoekwoorden en zoekwoordcombinaties dan vandaan?

    De belangrijkste bronnen voor zoekwoorden zijn:

    • Jijzelf. Uit het strategisch gesprek weten we wat je product is en hoe we dat gaan vermarkten. Daaruit komen al zoekwoorden uit naar voren.
    • Je concurrenten. Over het algemeen zijn er wel concurrenten te vinden voor je bedrijf. Het kan natuurlijk zijn dat je in een niche (zeer beperkte markt) zit dat amper of niet bediend wordt, maar dan kijken we wat meer naar de grotere markt. De websites die bovenaan staan en de websites die jij benoemt als je grote concurrenten hebben al informatie op de website staan waaruit zoekopdrachten te filteren zijn.
    • Mijn inbreng. Veel zoekwoorden kan ik vanuit mijn ervaring selecteren om mee te nemen.
    • Tools. Tools zijn een onmisbaar onderdeel van de zoekwoorden analyse. Zoekopdrachten worden immers op internet ingegeven, dus je kunt ook een heleboel informatie vinden op internet. Belangrijk is wel dat je het juiste gereedschap hebt en dit ook op de juiste manier toepast.

    Ordenen zoekopdrachten

    Je hebt nu een grote lijst met zoekopdrachten. Hoe sorteer je deze nu op prioriteit, zodat je weet waar je als eerste op gaat targetten? De ene zoekopdracht wordt veel gebruikt, maar heeft ook veel concurrentie. Een andere zoekopdracht wordt weinig gebruikt, maar heeft ook weinig concurrentie. Waar ligt de balans? Om dit te ordenen heb ik het JXR SEM algoritme bedacht, om de lijst zodanig te ordenen dat de verhouding bezoekers versus concurrentie zo gunstig mogelijk is.

    Lees verder over stap 3: plan van aanpak of ga een stapje terug.