Plan van aanpak online marketing

Opstellen plan van aanpak

vanaf € vanaf € 85 per uur per uur

Plan van Aanpak - Online Marketing

• Welke instrumenten ga je gebruiken? (social media, adverteren, contentmarketeing etc.) • Hoe ga jij je strategie vormgeven bij die instrumenten? • Hoort daar een specifieke huisstijl bij? • Singlechannel, ominichannel, crosschannel of multichannel?


Voordat we kunnen beginnen met een het opstellen van een plan van aanpak voor je online marketing is het belangrijk dat we de resultaten van het marktonderzoek met keywords naast onze strategie leggen. Mogelijk dat de online marketing strategie enige aanscherping behoeft.

  • Het kan namelijk gebeuren dat blijkt dat de niche waarin je zit onvoldoende zoekopdrachten krijgt. Een aanpassing van je strategie kan dan een groot verschil maken. Zo heb ik een klant die een niche heeft waarop niet gezocht werd. De aanpassing zou dan kunnen zijn dat je de niche loslaat. Ik heb voor een andere aanpak gekozen.
  • Het kan ook heel goed gebeuren dat je andere en / of nieuwe mogelijkheden ziet. Bijvoorbeeld door een aanpassing van je product of uitbreiding van je assortiment.
  • Nog een mogelijke aanpassing. Je product heet X, maar er wordt niet gezocht op X, wel op Y. Wellicht wil je je product anders gaan noemen.

Zo zijn er vele mogelijkheden waaruit een kleine of minder kleine aanscherping van je strategie voortvloeit.

Hoe maken we een plan van aanpak voor je online marketing?

Met de input vanuit stap 1 – je strategisch plan) en het marktonderzoek en onderzoek keywords (voor Google ads en een hoge positie in Google Search) kunnen we beginnen met het vullen van het plan van aanpak.

In het plan van aanpak komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  • Opzet van de menu-structuur en de daarbij behorende URL-structuur van je website /webshop. Door de URL-structuur goed neer te zetten maak je al een eerste stap richting goede vindbaarheid (SEO – Search Engine Optimization). Ook is het over het algemeen een goede stap voor je User-Experience (zie Gevonden worden (SEO) en conversie (User Experience)
  • Huisstijl en daaruit voortvloeiend het webdesign. Je huisstijl is je visuele en auditieve presentatie naar de buitenwereld; naar je klanten en doelgroep. Onderdelen van een huisstijl zijn bijvoorbeeld het logo (voorbeeld het shell-logo), je kleuren (bijvoorbeeld groen voor duurzaamheid), aanspreekvorm (u of jij), wellicht een tune, beeldelementen als opsommingstekens oid.
    Er wordt op verschillende manieren gekeken naar het belang van het hebben van een huisstijl. Van onbelangrijk want je wordt er niet op gevonden, tot super belangrijk want je wordt er op herkent en leads worden hierdoor wel of niet klant van je.
  • Welke Online marketing-instrumenten gaan we inzetten om je potentiële klanten te benaderen / targetten? (bijvoorbeeld social media, website, adverteren)
  • Hoe ga jij je product / dienst / verhaal (bijv. politiek of goed doel) verkopen? Welke verkoopkanalen zet je in? En als je meer dan één kanaal inzet, hoe zet jij dat in? Zet jij het in als omnichannel, multichannel of crosschannel?
  • Strategie voor je contentmarketing. Of je nu een website / webshop hebt, of je hebt één of meer social media-accounts of een YouTube-kanaal, als je deze instrumenten in wilt zetten, dan moet je daar ook content plaatsen. Dan is het dus handig en belangrijk dat we weten wat voor een soort content we daar publiceren in welke frequentie en ook wanneer.
  • Wat doe je met je (gewezen) klant? Uiteraard is dit afhankelijk van je strategie. Stel je hebt een product dat één keer wordt gekocht, dan ga je natuurlijk anders om met je gewezen klant dan wanneer je een product hebt dat keer op keer aangeschaft moet worden. Dure producten werken ook weer anders door op hoe je met (gewezen) klanten omgaat.

Uit dit alles vloeit dan weer een lijst met benodigde functionaliteiten voor je Website / Webshop voort. Dit is dus weer input voor de volgende stap.


Contact online marketing bureau JXR SEM

Mail: jxr-sem@google-deskundige.nl
of vul een terugbelverzoek in!