Stap 5: Gevonden worden en conversie
In deze stap werken we aan conversie. Je wilt je product of dienst verkopen. Daarvoor heb je klanten nodig die je product kopen. Hoe krijg je die klanten en hoe zet je daarvoor je website in? Dat is iets wat we al besproken hebben in het opstellen van het strategisch plan.
Wat krijg je in stap 5?
In stap 5 zorgen we via sociale media, web usability en SEO dat je website goed gevonden wordt.
Meer omzet genereren
Je kunt op verschillende manieren meer omzet halen uit je website. Zo kun je:
- het aantal bezoekers zien te vergroten;
- het conversiepercentage vergroten;
- het orderbedrag verhogen.
Mensen moeten je leren kennen. Doe je dat niet via internet, dan heeft je website een andere functie, namelijk de functie van vertrouwen wekken. In alle andere gevallen wil je dat mensen je website bezoeken.
Bezoekers krijgen op de website: content is king
Mensen kunnen op verschillende manieren op je website komen:
- via sociale media (social media strategieën). Sociale media kunnen goed voor je werken met de juiste strategie. Elke goede strategie geeft iets van waarde aan de bezoeker, of het nu een prijsvraag is of sampling in de vorm van tips.
- via links (linkbuilding). Niet elke link die je krijgt is volgens Google een goede link. Link building werd vroeger veelvuldig ingezet omdat veel links een goede resultaat opleverde in Google. Google heeft dat echter flink aangescherpt. Zij belonen nu goede links en bestraffen slechte links. Link building is daarmee dus aanzienlijk moeilijker geworden. Nu zul je dus iets moeten bieden aan diegene die een link naar jouw website opneemt.
- via een zoekmachine (search engine optimization)
- via adverteren, zoals we doen in stap 6
In deze stap richten we ons op de eerste drie manieren. Hiervoor is het van belang om waardevolle content te leveren.
Google meet wat jij op de site hebt staan en kwalificeert dat aan de hand van verschillende factoren, bijvoorbeeld hoe lang blijft een bezoeker op je website (bounce rate). Heb jij weinig op de website staan, dan is een bezoeker dus sneller weg. Ook gebruikt Google termen op jouw website om de juiste website te zoeken bij een zoekopdracht. Vandaar dat wij in stap 2 (marktonderzoek) al hebben uitgezocht welke zoekopdrachten zouden kunnen leiden tot verkeer naar jouw site. Voor de verschillende zoektermen gaan we én content maken én deze vervolgens optimaliseren zodat ook Google het goed vindt.
Bezoekers worden leads: product moet aanspreken
Bezoekers moet je omzetten naar leads. Voor een website is een ‘lead’ te vertalen als: veelbelovende bezoeker. Een bezoeker wordt een veelbelovende klant als jouw propositie (product, doelgroep) aansluit bij zijn probleem of wens. Hier hebben we in stap 1, 2 en 3 al aan gewerkt: je moet een goede productomschrijving en een goed gekozen doelgroep hebben
Lead wordt prospect: vertrouwen
De bezoeker is op je website gekomen en heeft gezien dat jij een product of dienst hebt die hem aanspreekt. Waarschijnlijk ben jij niet de enige die een product of dienst heeft die hem aanspreekt. Nu moet jij dus zorgen dat de bezoeker bij jou dat product of die dienst gaat aanschaffen, want pas dan wordt de bezoeker van lead naar potentiële klant (prospect).
Om dat te bereiken zul je die klant dus het vertrouwen moeten geven dat jij kunt en zult leveren waar hij om vraagt. Kortom, je website én je bedrijf moeten voldoende vertrouwen geven aan de klant. Je website moet voldoende professionaliteit uitstralen zodat de klant vertrouwen heeft dat jij diegene bent waarmee zij in zee willen gaan (stap 1,2, 3 en 4). Hiervoor zijn verschillende manieren. Eén voorbeeld is het op je website vermelden van je adres (stap 4: website). Een ander voorbeeld is een opt-in.
Prospect wordt klant: web usability
Als de bezoeker op je website is, hij vervolgens een goed product of dienst heeft gevonden die aansluit bij zijn wensen én hij heeft voldoende vertrouwen, dan kan hij overgaan tot conversie.
Conversie betekent in dit geval meer dan aankoop. Conversie kan bijvoorbeeld ook een offerte-aanvraag zijn of een gesprek. Conversie betekent dat de bezoeker datgene doet dat jij op dat moment beoogt. Dat betekent dus weer dat je meerdere conversie-momenten kunt hebben bij één aankooporder.
Conversie wil je dus stimuleren. Hier komt web usability om de hoek kijken. Het moet de klant zo gemakkelijk mogelijk gemaakt worden om over te gaan tot conversie. Dat kan onder andere door een goede inrichting van je website (stap 4: website). Dat betekent dus ook dat je moet meten waar mensen afhaken (dit kan op verscheidene manieren) en daar mogelijk aanpassingen moet doen aan je website.
Tot slot moet je het je klanten gemakkelijker maken terug te komen voor een volgende aankoop. Wat die aankoop zou kunnen zijn hebben we besproken in stap 1 (strategisch plan).
Lees verder over stap 6: advertentie campagnes of ga een stapje terug.