Strategisch plan

Stap 1: Strategisch plan

Ben je online nog niet actief? Blijft online succes achterwege of blijft het achter op de doelstellingen? De eerste stap naar online succes is het opstellen van een strategisch plan.

Mogelijk dat je je afvraagt waarom dit noodzakelijk is. Je hebt bijvoorbeeld al een ondernemersplan gemaakt of je bedrijf bestaat al enige tijd. Je hebt misschien zelfs al een website. Welnu, het internet kent tegenwoordig ongeveer 1 miljard websites. Wil jij daartussen gevonden worden, dan moet je met een goed plan en een goed verhaal komen. Dat is het doel van één van onze eerste gesprekken. Jouw bedrijf, jouw product of dienst, jouw verhaal kun je alleen vertellen als je ook gevonden wordt. Dus moet dit alles zodanig vertaald worden naar een website dat je ook de mogelijkheid krijgt om jouw verhaal te vertellen.

Wat krijg je in stap 1?

Jij en ik stellen straks in stap 3 gezamenlijk een plan van aanpak op, hoe we jou online succes kunnen maken. Om dit plan van aanpak op te kunnen stellen, hebben we eerst een strategisch plan nodig. Het resultaat is:

  • je hebt een duidelijk product, dat ook als zodanig te communiceren is
  • je hebt een duidelijke doelgroep die ook als zodanig te targetten is
  • je hebt een duidelijke visie
  • je hebt een duidelijke missie
  • je weet welke functionaliteiten je website nodig heeft om dit te bewerkstelligen

Wat bespreken we?

In het gesprek komt onder andere aan de orde:

  • wie is je doelgroep
  • wat doe je
  • hoe denk je gevonden te worden
  • wat wil je online te gaan doen
  • wie ben jij
  • wie is je bedrijf

Lees verder over stap 2: marktonderzoek.