Conversie

Conversie is het omzetten van een bezoek aan je website in een bepaald resultaat.

Conversie van jouw website

Conversie is vaak een bestelling of aankoop, maar het kan ook het abonneren op een nieuwsbrief zijn of het opvragen van meer informatie. Het is dus van belang om er over na te denken wat jij graag wilt dat je bezoekers doen. Is het voldoende als ze de informatie op je website lezen? Of wil je ook dat ze de informatie verspreiden door deze delen op sociale media?
Als je diensten aanbiedt, wil je vaak dat je bezoekers contact met je opnemen door een mail te sturen of te bellen. Als je artikelen aanbiedt in een webwinkel, wil je juist liever dat bezoekers niet rechtstreeks contact met je opnemen maar gewoon een aankoop doen. Wanneer je je conversiedoel voor jezelf helder hebt omschreven, kan je je website ook zo opbouwen en inrichten dat de kans zo groot mogelijk is dat de bezoeker doet wat je wilt. Als je wilt dat bezoekers contact met je opnemen, verstop je contactinformatie dan niet. Als je wilt dat bezoekers een aankoop doen, maak het bestelproces dan zo gemakkelijk mogelijk.
Het verhogen van conversie zit soms in kleine dingen. Een andere lay-out, andere kleur, een extra plaatje of een aangepaste woordkeuze kan een groot verschil maken. Via een A/B-test kan je dit uitproberen. Je maakt en publiceert dan twee versies van je webpagina, een A-versie en een B-versie, die maar op één punt verschillen. Na enige tijd kun je de data gaan analyseren en conclusies trekken over of een bepaalde aanpassing aan je website wenselijk is.

Terug naar de lijst met betekenissen