Website maken / Webshop maken

Website maken / webshop maken

vanaf € vanaf € 70 per uur

Website / Webshop laten maken

• Professionele Custom Made WordPress website / webshop • Mobielvriendelijk • Jouw eigendom • JXR SEM denkt mee met je – full service • Deels zelf doen is mogelijk • Goede hosting mogelijk


We hebben nu de juiste ingrediënten om een website of webshop te maken.

We weten wat voor een soort website (website, webshop, blogsite ..,.) je wilt en ook welke functionaliteiten en integraties daarbij moeten zijn (online strategie en plan van aanpak). Wil je bijvoorbeeld je klanten halen uit een mailinglijst – emailmarketing, dan moet je wel de mogelijkheid op de website / webshop implementeren van het intekenen op een mailinglijst. Ook weet je dan op welk punt je dat wilt hebben (bijvoorbeeld bij een specifiek product / dienst of na aankoop etc.).

Je webdesign hebben we bij plan van aanpak online marketing ook uitgewerkt. De layout heb je hetzij zelf ontworpen, hetzij laten doen, hetzij gekozen (lees verder). In alle drie de gevallen hoort daar in ieder geval je huisstijl in verwerkt te zijn, die dus aansluit bij je strategie (aanspreken doelgroep en presentatie product / assortiment).
Het domein hebben we gekozen alsook een url-structuur als een menu-structuur.

Wat moet er nog gebeuren voordat we de website / webshop kunnen beginnen?


Voor het bouwen van de website / webshop moeten we een aantal keuzes maken. Die keuzes zijn enerzijds afhankelijk van wensen en middelen en anderzijds vloeien ze voort uit de voorgaande stappen.

  1. De website / webshop moet gebouwd worden. Dat bouwen dat kan helemaal vanaf het begin (totaal custom made), het kan via een strak geformuleerde SAAS-omgeving en alles er tussen in.
    Als we het hebben over hoe je content op je website plaats hebben we het meestal over Content Management Systeem, hoewel dat dus feitelijk niet altijd geldt als we het over een custom made website hebben. Voor het gemak noem ik het allemaal CMS.
  2. Ga je de website / webshop zelf bouwen of besteed je het uit of deels zelf deels laten doen?
  3. Welke hosting past daar bij?

Ad 1. Welk CMS kies je?

Welk CMS je kiest is zoals meestal afhankelijk van je doelstellingen, wensen, middelen en mogelijkheden. Desondanks valt hier wel wat algemeens over te vertellen.

Let op: Er wordt wel eens gevraagd naar voorbeelden van websites / webshops als ze die willen bouwen. Ze bedoelen dan vaak de layout, terwijl je naar de techniek moet vragen.
Heb je het over een website maken / webshop maken dan lever jij of je webdesigner de layout van een website / webshop aan, die de websitebouwer vervolgens implementeert.
Wil je weten of een website goed is, kijk dan naar de techniek achter de website, wat meestal betekent dat je eerst vraagt welk cms gebruikt wordt.

  • Een Custom Made website / webshop komt momenteel zelden voor. Dat gaat namelijk heel veel werk in zitten, zodat het veel geld en tijd kost. Overigens zelfs als je een Custom Made website laat maken dan wordt er veel code “geleend” / gekocht om functionaliteiten in te bouwen.
  • SAAS-omgeving. SAAS staat voor Software As A Service. In plaats van dat je een website / webshop laat maken of zelf maakt, huur je als het ware je website. Dat betekent dus ook dat je je website / webshop niet kunt verhuizen, want de software waarop de website draait is niet van jou. Ook een dump maken van je content en het vervolgens importeren in een andere website is vaak moeilijk, zoniet mogelijk. Je zit dus vaak gebonden aan de leverancier van de SAAS-omgeving.
    Veel webshops / webshops beginnen met een webshop / website op een SAAS-omgeving omdat die gratis of bijna gratis is (tenminste, zo wordt het vaak verkocht – maar na een paar maanden begint de normale abonnementsprijs). Doordat je vervolgens moeilijk weg kunt zonder een flinke investering in tijd – geld (afhankelijk van je saas-omgeving en afhankelijk van wat je zelf doet), blijven ondernemers hier vaak wat te lang hangen.

    Grote nadelen van een SAAS-omgeving:

    • die gebondenheid aan de SAAS-omgeving. Verhuizen betekent dus over het algemeen alles (ook producten) opnieuw invoeren.
    • als je groeit hetzij als website / webwinkel, hetzij als webbeheerder / webwinkelier, dan loop je vroeg of laat tegen beperkingen qua functionaliteiten, SEO en layout aanloopt.
    • Over het algemeen is maatwerk niet of lastig mogelijk.
    • Het wordt verkocht als: je website / webshop staat in ..(no-time).. uur online. Dat klopt natuurlijk niet, want je moet je website / webshop zelf inrichten en vullen. Dat betekent dat je je toch eerst het systeem eigen moet maken.
    • De support-afdelingen zijn vaak algemeen opgeleid en missen specialistische technische kennis voor vragen over je website / webshop.

    Grote voordelen van een SAAS-omgeving:

    • Het is goedkoop. Vergelijk een saas-website / saas-website als een confectiepak. Het werkt goed, maar het is wel gestandaardiseerd.
    • Het onderhoud van je website / webshop is uitbesteedt.
    • Je website / webshop staat snel online.
    • De layout van een website is relatief gemakkelijk te maken. Afhankelijk van je SAAS-aanbieder kun je kiezen uit kant en klare layouts en deze mogelijk aanpassen, of zelfs een layout maken via een online website-bouw-kit. Uitbesteden hiervan is dan weer een stuk lastiger. Over het algemeen zul je dan ook concessies moeten doen aan je wensen qua layout in geval je een layout hebt laten ontwikkelen.

    Na jaren zitten wachten op een goede SAAS-omgeving die de grootste nadelen aanpakt en toch de voordelen aanpakt, heb ik nu zelf een SAAS-omgeving voor webshops en websites gemaakt. Met de voordelen van SAAS, maar ook:

    • waarbij je wel kunt verhuizen met je content, zijnde naar een wordpress -cms
    • een website / webshop die met je mee kan groeien hoe groot je ook wordt of hoe complex je je website / webshop ook wilt maken. Dus qua capaciteit (ruimte, data-verkeer, onbeperkt aantal gebruikers, email-postbussen, functionaliteit etc.)
    • Geen beperkingen in layout. Naast templates die je kunt aanpassen, kun je je zelf templates maken, pagina’s inrichten, via hetzij een klassieke editor, drag and drop etc.
    • Maatwerk is altijd mogelijk.
    • Professionele hulp is voorhanden

Toepasselijk genaamd: gemakkelijk-starten.nl

  • De meeste websites / webshops zijn gemaakt op een open source platform. Open Source houdt in dat de code is vrijgegeven, zodat derden ook functionaliteiten, layouts etc kunnen ontwikkelen voor de websites / webshops gemaakt op dat platform. Dat is een enorm voordeel, want het meeste wat je wilt is ook al eens door een ander bedacht. In plaats van de grond af programmeren, assembleer je als het ware een website. Apart programmeren blijft mogelijk.
    Voordeel is ook dat bij grotere platforms die onderdelen goed getest zijn en onderhouden worden. Nadelen zijn dat ze al lang niet meer zo simpel meer zijn, je moet er wel voor gaan zitten om dit onder de knie te krijgen. Een ander nadeel is dat hackers en andere kwaadwillenden vooral ook actief zijn op de grotere platforms, want als ze een zwakte vinden, kunnen ze dat bij veel meer websites uitbuiten. Een goede bescherming is dus nodig.

  • Ad 2. Zelf webshop / website bouwen.

    Wil je zelf een webshop bouwen? Dan kan tegenwoordig al heel gemakkelijk, zelfs als je niet kunt coderen. Zonder coderings-vaardigheden kun je goed terecht bij websites / webshops in een SAAS-omgeving, maar ook daar zul je over het algemeen wel even moeten wennen aan het systeem. Overigens is het vaak zo dat je bij SAAS-omgevingen alsnog je layout moet kiezen en in elkaar moet zetten. Dus ook dan kost het je vaak wel uren tot dagen voordat je een website hebt staan waar je tevreden over bent. De functionaliteiten zijn dan vaak wel aan te vinken. Zijn de functionaliteiten die je wilt er niet dan is het meestal zo dat je ze ook niet kunt krijgen, minder vaak dat je extra moet betalen, en nog minder vaak bestaat de mogelijkheid dat je het alsnog kunt laten maken.

    Ook een eenvoudige website op een platform kun je nog wel zelf, maar dat is zonder enige kennis al wat meer investering. Hoeveel kennis je nodig hebt is afhankelijk van het platform en je wensen. Qua grote platforms is WordPress het gebruiksvriendelijkst en het meest gebruikt ( 40 % van de websites wereldwijd draait op WordPress ). Voor webshops kun je dan bij WordPress bijvoorbeeld de WooCommerce-plugin implementeren.

    Voor het maken van een Custom Made website moet je goede up-to-date programmeringsvaardigheden hebben, maar ook de ins- en outs kennen van beveiliging. En zelfs als je die hebt raad ik je deze laatste af, want het zelf maken biedt over het algemeen niet veel kwalitatieve meerwaarde, maar het kost wel buitenproportioneel veel tijd. Een Custom Made aanpassing maken naar je wensen binnen een website / webshop dat draait op een platform is dan meestal een verstandiger optie.

    Je website laten maken / webshop laten maken


    Je kunt natuurlijk ook je website / webshop laten maken door een website bouwer. Voordat je een website / webshop laat bouwen heb je vaak al een paar stappen moeten nemen, zoals:

    1. Wat wil je bereiken met je website / webshop en hoe wil je dat bereiken. Hieruit vloeien namelijk functionaliteiten en integraties voort die je op de website / webshop moet hebben (zie ook online strategie en plan van aanpak).
    2. Wil je gevonden worden met je website / webshop door middel van adverteren (zie marktonderzoek voor keywords en AdWords) of organische vindbaarheid (zie SEO – Search Engine Optimization). Dit is van belang voor de opzet van je vindbaarheid.
    3. Layout en huisstijl. De layout van de website / webshop is de opzet van de webpagina’s qua “blokken”. De huisstijl is een combinatie van schrijftaal, audio, stijlelementen, lettertype, kleuren etc. De huisstijl moet aansluiten bij je product-klant combinatie en je doelstelling. De layout moet ook aansluiten bij je huisstijl. Huisstijl in combinatie met layout moet er ook voor zorgen dat je herinnerd wordt als website / webshop en / of als bedrijf. Zie ook plan van aanpak.

    Dit zijn zaken die een website bouwer sec niet doet. Hoe zit dat dan, wie doet wat?

    • Een website bouwer zorgt voor de techniek en implementatie van je layout,
    • een SEO-er voor je SEO (Search Engine Optimization,
    • een AdWords-specialist voor je AdWords-campagnes en
    • een webdesigner voor hoe je website er uit komt te zien.

    Wil je één van bovenstaande punten goed geïmplementeerd hebben en / of advies hierover toch bij één partij beleggen, kies dan voor een full-service bureau zoals bijvoorbeeld JXR SEM waar je nu op aan het lezen bent.

    Tips voor het kiezen van een website-bouwer

    • Bedenk eerst of laat je eerst adviseren over of je een custom made site wilt hebben of dat je een site gemaakt wilt hebben op een specifiek platform (zie hierboven). Kies een website-bouwer die zo zijn websites / webshops bouwt. SAAS staat hier niet bij, want als je een professionele website laat maken, dan doe je dat over het algemeen niet via SAAS.
      JXR SEM Bouwt Website / Webshops op het WordPress platform
    • Bedenk wat je zelf wil doen, nu en in de toekomst. Als je ook zelf wat wilt kunnen aanpassen of content wilt plaatsen op je website / webshop, dan moet dat wel technisch mogelijk zijn en ook mogelijk gemaakt zijn door je website bouwer. Kortom vraag wat je zelf kunt doen, want het wordt vaak afgegrendeld.
      Aan de andere kant, als je je gehele website-beheer wilt uitbesteden dan moet dan ook kunnen. Biedt de website-bouwer dat aan of is één en ander gemakkelijk overdraagbaar?
      Bij JXR SEM krijg je in principe dezelfde toegang tot je website / webshop als JXR SEM, tenzij je graag een begrenzing hebt ter voorkoming van fouten. Je kunt dus van alles zelf doen, maar je kunt het ook uitbesteden.
    • Houdt rekening met de grootte van je eigen organisatie. Naarmate je groter bent kun je in de regel specialisaties inrichten als bijvoorbeeld SEO, AdWords, User eXperience etc. Ben je daar te klein voor, dan moet je dat hetzij zelf doen, hetzij buiten je organisatie uitbesteden. Als dat bij verscheidene partijen belegt dan zullen ook die partijen met elkaar in overleg moeten treden bij aanpassingen. Over het algemeen is het dan verstandig dat je ook een regie-functie bij iemand belegt die al die facetten integraal overziet. Verstandiger is het dan om te kiezen voor een full-service bureau die je website / webshop integraal benaderd. Dat geldt dus vooral ook al voor de bouw van je website / webshop, want het is wel handig dat die gelijk goed staat.
      JXR SEM is een full service online marketing bureau.
    • Eén die je niet vaak ziet in dit soort lijstjes, maar erg belangrijk is; de hosting. Kun je zelf een hoster kiezen of zit je aan de hoster vast van je website-bouwer? En in het laatste geval, is het dan goede hosting? Heb je dan bijvoorbeeld ook een SSL-certificaat erbij?
      Bij JXR SEM kun je zelf een hoster kiezen, maar je kunt ook via JXR SEM managed WordPress Hosting afnemen.
    • Is de website mobielvriendelijk? Tegenwoordig is dat meestal technisch wel het geval. Mobiel vriendelijk houdt enerzijds in dat je een op je schermgrootte aangepaste website te zien krijgt. Anderzijds heeft mobielvriendelijk ook SEO-aspecten als snelheid, leesbaarheid en klikbaarheid. Dit laatste is vaak minder goed geregeld.
      JXR SEM levert je mobielvriendelijke website / webshops.
    • Hoe is het onderhoud van je website geregeld? Wie doet dat, hoe gebeurd dat, gebeurd het vaak en vooral ook is er dan wel een backup gemaakt om terug te vallen op een oudere versie?
      Bij JXR SEM is onderhoud maatwerk. Aangezien de websites / webshops gemaakt worden op het WordPress platform, worden de afzonderlijke onderdelen vaak geupdate. Deze updates moeten dan geïmplementeerd worden. Dat implementeren kan automatisch, het kan handmatig, het kan door JXR SEM gebeuren het kan zelf gedaan worden. En uiteraard kunnen we ook gewoon achtervang zijn voor als je het deels zelf wilt doen.
    • Hoe staat het met de beveiliging van je website / webshop? Je leest steeds vaker over hackpogingen. Je wilt niet dat jou dat overkomt, dus vraag er naar.
      JXR SEM gebruikt onder andere SSL via Let’s Encrypt, 2-way-verification en een limiet op foutieve inlogpogingen. Bij de hosting van JXR SEM zit ook Malwaredetectie en backups.

    Wil jij een nieuwe website / webshop laten maken? Neem dan contact op!