Advertentie campagnes

Stap 6: Advertentiecampagnes

Nu zul je wellicht denken: waarom staan de advertentie campagnes nu helemaal achteraan in de rij? Ik wil direct klanten. Daar heb je een goed punt. Online adverteren kán ook eerder, maar in de ideale situatie komen de advertenties pas in de laatste stap aan bod.

Wat krijg je in stap 6?

Je krijgt goedlopende advertenties op Google, Youtube, Facebooke en andere websites. De advertentie campagnes zijn afgestemd op het doel dat jij voor ogen hebt. Ik getarget en optimaliseer je campagnes en bewaak de prestaties ervan. Afhankelijk van je advertentiebudget kan het verstandig zijn (kosten-baten) om een meetsysteem voor conversie te gebruiken voor verdere optimalisatie.

Waarom pas advertentie campagnes na…

Stap 1: Strategisch plan
Internet is heel groot. Ga je ongericht adverteren om je doelgroep te bereiken, dan adverteer je vaak voor mensen waarvoor jouw product niet bedoeld is. Natuurlijk kun je er wel wat resultaat halen, bijvoorbeeld al de eerste kennismaking of naamsbekendheid. Behalve dat je veelvuldig adverteert voor de verkeerde doelgroep, is je product nog niet goed beschreven. Je advertentietekst, die toch al bestaat uit een beperkt aantal tekens, benut je dan dus ook niet optimaal. Tot slot heb je nog niet een doel voor je advertenties vastgesteld. Wil je naamsbekendheid, wil je productbekendheid, hoe wil je je advertenties laten zien.

Stap 2: marktonderzoek
We hebben in Google te maken met zoekresultaten die betaald zijn en zoekadvertenties die niet betaald zijn. De niet betaalde zoekresultaten zijn natuurlijk interessant. Uit de zoekwoorden analyse krijg je onder andere een rangschikking van zoekopdrachten waarbij het aantal bezoekers versus de concurrentie het gunstigst is om zonder betalen op gevonden te worden. Ook krijg je een lijst waarbij er een rangschikking is op basis van het aantal zoekopdrachten. De informatie uit de zoekwoorden analyse is dus belangrijke input voor het online adverteren.

Stap 3: Invulling plan van aanpak
In het plan van aanpak scherpen we de doelgroep en het product aan. Verder maken we hier de stap naar je huisstijl die aansluit bij zowel jouw doelgroep en jouw product of dienst, als bij jezelf. Het is handig dat we deze input ook terugzien in de online advertenties.

Stap 4: Website
Je wilt je product of dienst verkopen. As je een afhaaldienst hebt, kun je misschien werken met alleen een telefoonnummer. Heb je een winkel, dan is een bezoekadres voldoende. Wil je echter dat degenen die je online advertentie zien naar je website gaan, dan heb je er natuurlijk wel één nodig.

Stap 5: Gevonden worden en conversie
Dit is een belangrijke stap. Je wilt de bezoekers die via je online advertentie op je website zijn gekomen houden. Je wilt niet dat ze voortijdig afhaken omdat je je productbeschrijving of website nog niet af hebt. Zijn ze eenmaal afgehaakt om die reden, dan is het des te lastiger ze terug te krijgen. Google kent een bonus-malussysteem. Als je advertentie-campagne niet goed is, dan betaal je extra voor je klik (bijvoorbeeld een cpc van € 10,-). Als je advertentie-campagne goed is, dan krijg je een korting per klik (bijvoorbeeld een cpc van € 1,-). Het verschil tussen de slechtste en de beste campagnes kan een factor 10 bedragen. Eén van de factoren die bijdraagt aan die beoordeling is de website en webpagina waarnaar je advertentie verwijst. Heb je je SEO op orde, dan betaal je dus minder voor een advertentie.

Waarom geen landingspagina

Vaak zie je dat voor advertenties een aparte landingspagina gemaakt wordt. Die landingspagina heeft als enig doel om de bezoeker zo snel mogelijk over te laten gaan tot aanschaf van je product. Voor een aparte landingspagina is wat te zeggen, conversie is immers je doel. Ik ben echter geen voorstander van aparte landingspagina’s, omdat:

  • een aparte landingspagina nooit zo goed zal zijn geoptimaliseerd ten opzichte van reeds bestaande pagina’s. Je betaalt dus mogelijk meer per klik.
  • bestaande pagina’s waarnaar je advertentie verwijst ook al goed uit moeten nodigen om tot aanschaf over te gaan.
  • als je een dynamische zoekadvertentie hebt, de advertentie niet naar één URL verwijst. Dat betekent dat je al verscheidene landingspagina’s aan moet maken die dus niet de juiste optimalisatie hebben ondergaan. Juist bij dynamische advertenties waarbij Google bepaalt wanneer jouw advertentie vertoond wordt is een geoptimaliseerde pagina handig, anders wordt je niet goed vertoond.
  • je kans hebt op dubbele content
  • je extra werk hebt.
  • je extra kans hebt op fouten op de website.

Wat krijg je in stap 6?

Je krijgt goedlopende advertenties op Google, Youtube, Facebook en andere websites. De advertentie campagnes zijn afgestemd op het doel dat jij voor ogen hebt. Ik target en optimaliseer je campagnes en bewaak de prestaties ervan. Afhankelijk van je advertentiebudget kan het verstandig zijn (kosten-baten) om een meetsysteem voor conversie te gebruiken voor verdere optimalisatie.

Google heeft mij erkend als gecertificeerd AdWords-professional, wat betekent dat ik met goed gevolg meerdere examens heb afgelegd waarin mijn productkennis is getest. Deze examens moeten jaarlijks worden herhaald. Naast het examen AdWords Fundamentals heb ik het examen Mobile Advertising behaald.

Neem direct contact op of ga een stapje terug.