Search Engine Optimization, wat is dat?
SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.
De SEO specialist van JXR SEM helpt je conversie te verhogen doordat je website beter gevonden wordt door potentiële klanten. Dat is waar Search Engine Optimization om gaat.
Bezoekers komen via alle kanten je website binnen. Hier speelt een goede SEO op in.SEO houdt in dat je je website op alle onderdelen zo aanpast (optimaliseert) dat deze op voor jou belangrijke zoekwoorden ofwel keywords zo goed mogelijk gevonden wordt in Google en andere zoekmachines. Niet alleen de techniek is belangrijk, maar zeker ook de inhoud van je website. Hoe meer de inhoud van je website aansluit bij wat je bezoekers willen, des te beter dat is. Beter gevonden worden door potentiële klanten, die vervolgens op je website blijven en doen wat jij graag wilt (bijvoorbeeld een bestelling plaatsen, een opdracht afnemen of contact opnemen voor meer informatie) betekent over het algemeen ook meer omzet.
Search Engine Optimization is niet alleen het verbeteren van de vindbaarheid van de website, het is ook het voorkomen van een verslechtering van de vindbaarheid van de website, zoals bijvoorbeeld door gekopieerde teksten.
Google is veruit de belangrijkste zoekmachine in Nederland. JXR SEM richt zich dan ook met name op een betere score en daarmee vindbaarheid in de zoekmachine van Google. Je website wordt hierdoor trouwens ook beter geoptimaliseerd voor andere zoekmachines, zoals Bing en Yahoo!.
Google heeft een programma dat automatisch het internet afspeurt: de Googlebot. Dit is de webcrawlingbot van Google. Googlebot zoekt naar nieuwe en bijgewerkte pagina’s om toe te voegen aan de index van Google. Via de Google webmaster-hulpprogramma’s Search Console kun je controleren of al je pagina’s wel geïndexeerd worden door Google. Als dit voor een bepaalde webpagina niet goed gaat, betekent dit dat deze webpagina niet vindbaar in Google is. Als dat wel de bedoeling was -en dat is meestal het geval- dan is de Search Engine Optimization voor die webpagina en mogelijk van de gehele website niet op orde.
Via een rekenformule (algoritme genoemd) berekent Google hoe goed een website scoort op bepaalde zoekwoorden of een combinatie van bepaalde zoekwoorden. Dit algoritme wordt niet bekend gemaakt door Google. Ondanks dat het exacte algoritme niet bekend is weet een een SEO bureau wel veel onderdelen ervan, door kennisdeling, uitproberen en ervaring. Door je website hieraan aan te passen, wordt je website beter vindbaar.
Google verandert regelmatig haar algoritme, enerzijds vanwege voortschrijdend inzicht, anderzijds vanwege een verschuiving in het (zoek)gedrag van de internetgebruikers en de websitebeheerders. Het exacte algoritme dat Google gebruikt is geheim en over kleine updates van haar algoritme wordt helaas niets vermeld. Af en toe komt Google met een grote update waarover wel enige informatie gegeven wordt, bijvoorbeeld vanaf 21 april 2015 de update met betrekking tot mobiele zoekresultaten. Een Google-update is dan ook een goed moment om nog even naar je Search Engine Optimization te laten kijken. Een update kan er namelijk voor kan zorgen dat de rating van je website zonder dat je iets veranderd hebt toch opeens een heel stuk lager wordt.