mobile friendly

Mobile friendly

Mobile friendly (Nederlands, mobiel vriendelijk) is de term voor websites die goed werken op mobile devices (mobiele apparaten als tablets en smartphones).
Toen internet begin deze eeuw door een groot publiek omarmd werd, waren er nog geen mobile devices met internet zoals we die nu kennen. Na de komst van de iPhone werd dat echter snel anders. Gevolg was dat een heleboel websites niet mobile friendly waren; hetzij dat de technieken niet draaiden, hetzij dat de inhoud niet op een mobile friendly wijze werd gepresenteerd. Ook in die mogelijkheden zijn er de laatste jaren vele verbeteringen mogelijk gemaakt.

Is het belangrijk dat je website mobile friendly is?

Jazeker. Om te beginnen wil je geen klanten verliezen door een niet mobile friendly website, maar je wilt dat klanten ook vanaf hun mobieltje de weg naar je bedrijf kunnen vinden. Of een product aanschaffen via hun smartphone.
Dat wordt vanaf 21 april 2015 steeds moeilijker als je site niet mobile friendly is. Check snel hier of je website mobile friendly is.
Vanaf de 21-ste april wordt er een update uitgerold van de zoek-algoritme van Google. Mobile friendly eist hierin een hoofdrol voor zich op. Lees de blog Grote update Google-algoritme: 21 april.

Hoe maak ik mijn site mobile friendly?

Hiertoe heb je een aantal mogelijkheden.

  • Ten eerste (ook in de tijd bezien) door het aanmaken van een mobiele pagina met eigen URL. Dit zie je dan terug in de URL als bijvoorbeeld https://m.mijndomein.nl of https://www.mijndomein.mobi. Deze methode wordt steeds minder gebruikt, want je hebt dubbel werk en meer kans op duplicate content
  • Ten tweede door een adaptieve website. Middels een code op je webpagina laat je die informatie zien die de bezoeker van je website gebruikt. Dat klinkt magisch, maar het apparaat waarmee je een internetpagina bezoekt geeft aan wat hij is. Nadeel is onder andere dat je de verschillende apparaten wel moet bijhouden in je code. Voordeel is dat de website sneller is, want je vertoont alleen de informatie dat jij wilt dat op dat mobiele apparaat verschijnt. Het is een vrij bewerkelijke mobiele site
  • De laatste methode is een responsieve website. Dit is de makkelijkste methode om je site mobile friendly te maken. De website past zich aan, aan de grote van het scherm van het apparaat waarmee je site bezocht wordt. Deze methode heeft de voorkeur van Google.

Let bij het maken van je website ook op hoe het er nu daadwerkelijk uitziet op een mobiel apparaat. Dat is soms best verrassend. Soms is een website mobile friendly, maar wijst de praktijk toch anders uit. Mocht dat het geval zijn, pas het dan aan. Want nu is het mobile friendly, maar straks ook nog? Google heeft aangekondigd hier aanpassingen aan te blijven doen. Controleer dus met enige regelmaat.
Een ander punt is dat je site het liefst snel laadt above the fold. Dat is het eerste gedeelte van je website dat zichtbaar is op het scherm.

Is je website nog niet mobile friendly?

Ga daar dan gelijk mee aan de slag, of laat het doen. JXR SEM kan je helpen met het realiseren van een professionele responsive website(webwinkel etc.)..
Het voordeel van WordPress is dat het open source is, waarmee een website goedkoop is (indicatie € 650, uiteraard afhankelijk van wat je wilt). De plugins van WordPress zijn uitvoerig getest, zodat een website ook veel sneller klaar is dan een conventionele custom-made website.

Leestips:

Grote update Google-algoritme: 21 april

Terug naar de lijst met betekenissen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *