Responsive

Een website die responsive is, is geschikt gemaakt voor het bekijken en gebruiker met een kleiner scherm dan dat van een computer of laptop.

Responsive design

Google beloont gebruiksvriendelijke webwebsites met een hogere positie in de zoekresultaten. Omdat steeds meer bezoekers je website bekijken met bijvoorbeeld een tablet of smartphone, wordt het dus ook steeds belangrijker om je website hieraan aan te passen. Er zijn drie manieren om dit te doen.

Je kunt er voor kiezen om een aparte website te maken voor mobiele gebruikers. Deze website heeft dan een eigen webadres, zoals http://m.mijndomein.nl/ of http://mobiel.mijndomein.nl/. Als de server signaleert dat de bezoeker gebruik maakt van een tablet of smartphone, wordt deze meteen doorgestuurd naar deze afzonderlijke website. Eén van de nadelen van deze methode is dat je dan ook twee verschillende websites moet onderhouden.

Het kan dan ook handiger zijn om te werken met responsive design. Door gebruik te maken van een zogenaamde @media query kun je bijvoorbeeld specificeren dat er een andere, kleinere versie van je logo wordt weergegeven als je website met een scherm van een kleiner formaat wordt bekeken.

Je kunt er ook voor kiezen om een dynamische website te bouwen. Er wordt dan afhankelijk van het apparaat van de gebruiker een verschillende website gegenereerd.

Google heeft in een grafiek de belangrijkste verschillen en overeenkomsten op een rijtje gezet.

Terug naar de lijst met betekenissen