wat is subdomein subdirectory

Deel 2 over de anatomie van een webadres. Heb je deel 1 van de anatomie van een webadres al gelezen over url, webadres, domeinnaam, ip-adres en dns?
Een webadres kan er als volgt uitzien. Ik behandel in zowel deel 1 als deel 2 de verschillende elementen van een webadres.

https://<subdomein>.<domein>.<domeinextensie>/<subdirectory>/<bestandsnaam>

bijv. https://www.google-deskundige.nl/betekenissen/wat-is-een-url-domeinnaam

Wat is een subdomein?

Een subdomein komt minder vaak voor. Een subdomein komt voor je domeinnaam. Het ziet er zo uit:
https://subdomein.domeinnaam.extensie/
.

Let op dat een aantal subdomeinnamen niet kunnen. Deze zijn vergeven voor andere zaken: mail, ftp, cpanel, whm, webmail en webdisk

Een subdomein kan fungeren als zelfstandige website of als onderdeel van de gehele website. Hoewel je een subdomein niet zo vaak tegenkomt is www. (World Wide Web) een uitzondering daarop. Die is meestal wel in gebruik, hetzij direct dat de domeinnaam + extensie daarnaar doorlinken hetzij dat de subdomein www. doorlinkt naar domeinnaam + extensie.

Vroeger kwam je het subdomein vaker tegen. Met name bij gratis websites. Een subdomein kost namelijk niets extra qua registratie. Het wordt overigens niet altijd aangeboden bij je hostingprovider, doordat het mogelijk meer installaties van hulpprogramma’s kost en het kost ook mogelijk extra werk voor de hostingprovider.
Met betrekking tot SEO kunnen subdomeinen lastig zijn, dus het is ook niet gelijk aan te raden.


Wat is een domeinextensie / extensie?

Een domeinextensie staat achter je domeinnaam. Een domeinextensie komt in twee soorten:

  • country code top level domain (ccTLD)
    Deze extensies verwijzen naar landen (bijvoorbeeld .nl voor Nederland, .be voor België of .de voor Duitsland). ccTLD’s worden ook wel landenextensies genoemd.
    Voor Google is een landenextensie een sterke aanwijzing om te bepalen op welk land een website zich richt. Voor dat land zal een website vaak hoger in de zoekresultaten verschijnen dan een vergelijkbare website met een andere extensie. Het kiezen van de extensie die hoort bij het land waar je je op richt, wordt geotargeting genoemd.
  • generic top level domain (gTLD)
    gTLD’s zijn eigenlijk alle extensies die geen landenextensie zijn. Dat geldt dus ook voor regionale extensies als bijv. .amsterdam alsook voor thematische extensies als bijv. .pizza.
    Deze gTLD’s worden door Google allemaal gelijk behandeld, zodat een website met de extensie .com geen voor- of nadeel heeft vergeleken met een website met de extensie .org. Overigens kun je Google wel aangeven dat je je met je website richt op een specifiek land. Dan geldt qua SEO de situatie als bij een ccTLD.

Wat is een subdirectory / submap / subfolder?

Een subdirectory wordt ook wel een submap of subfolder genoemd. Het is een groepering van je content dat is doorgevoerd in je webadres.
De meeste websites zijn opgebouwd met subdirectories. Een subdirectory kun je ook verder groeperen via sub-subdirectories. Je kunt zo diep gaan als je wilt, maar hoe verder je van het domein afgaat, des te minder effect heeft het voor je SEO. Mogelijk dat het zelfs op een gegeven moment als minder User Friendly wordt gewaardeerd en dat het daarmee tegen je gaat werken.

Zo ziet het er uit: https://www.domeinnaam.extensie/subdirectory/sub-subdirectory/bestand

Hebben wij het in online marketing over url-structuur, dan hebben wij het met name over de juiste toepassing van subdirectories. Een subdirectory helpt Google duidelijk maken hoe alles bij elkaar past.

Bij voorkeur volgt de url-structuur je menustructuur. Zowel url-structuur als menu-structuur vloeien weer voort uit je marktonderzoek – keyword analyse.

Bijv.:
Het webadres https:// google-deskundige.nl/betekenissen/website-webstek-webpagina-webpage/
komt overeen met mijn menu-structuur. Je gaat vanaf de navigatie naar betekenissen en daar kies je voor het woord / woordengroep waarvan je de betekenis wilt weten.

Heel herkenbaar dus. Je bezoeker kan het laatste woord van het adres halen en bij de bovenliggende laag terechtkomen. Dat is dus een goede User Experience.
Ook voor de webbeheerder die content plaatst / bijhoudt, is het gemakkelijk.

Bestand

Het laatste element van de website is het bestand. Van hieruit wordt de desbetreffende pagina opgebouwd.
Meestal zie je hier 3 mogelijkheden

  • .html
  • .php
  • /