Bounce rate

Bounce rate, soms ook bounce-percentage of weigeringspercentage genoemd, is het percentage van je bezoekers dat je website opent en vervolgens nergens anders op klikt (weer ‘wegstuitert).

Hoge bounce rates

Een hoge bounce rate is meestal slecht nieuws. Het betekent dat bezoekers je website blijkbaar niet interessant genoeg vinden om langer te blijven en verder te klikken. Bovendien is het slecht voor je positie in Google, omdat Google dan aanneemt dat je pagina wel niet erg interessant zal zijn. Het is dus belangrijk om uit te zoeken waarom bezoekers niet doorklikken. Soms is daar een eenvoudige verklaring voor, bijvoorbeeld als je een website hebt die uit één pagina bestaat of je veel informatie (zoals meerdere blog posts) op één pagina hebt staan. Het zegt immers niets over hoe láng een bezoeker op je pagina blijft. In veel gevallen zullen er echter dingen veranderd moeten worden aan de lay-out, inhoud of techniek.

Je kunt je bounce rate niet rechtstreeks testen, maar wel meten als je gratis een account aanmaakt bij Google Analytics. Je plaatst een stukje code op elke webpagina van je website en wacht vervolgens een paar dagen of weken. In het dashboard van Google Analytics zie je vervolgens wat de bounce rate van je website is. Kijk niet alleen naar de bounce rate van je gehele website, maar ook naar de bounce rate van afzonderlijke webpagina’s.

Terug naar de lijst met betekenissen