404 error: hoe kom je er aan en hoe kom je er af
De foutmelding 404 error komt tevoorschijn wanneer een webpagina niet (meer) bestaat. Hoe kom je als (be)zoeker dan op een niet-bestaande webpagina terecht?
- Je maakt een typefout tijdens het intypen van een webadres
- Je klikt op een link waar een typefout in zit
- Je klikt op een link van een webpagina die inmiddels verplaatst is
- Je klikt op een zoekresultaat dat verwijst naar een webpagina die inmiddels verplaatst is, maar nog niet opnieuw geïndexeerd door de zoekmachine
Deze code kan voorkomen onder verschillende namen, bijvoorbeeld:
- 404 Error
- 404 Not Found
- Error 404
- HTTP 404
- Error 404 Not Found
- 404 File or Directory Not Found
- HTTP 404 Not Found
- 404 Page Not Found
De standaardinstelling van een webhoster is een foutmelding die van henzelf is. Dan krijg je bijvoorbeeld een foutmelding te zien van YourHosting. Het is echter mogelijk om een eigen foutmelding aan te maken voor de 404 error van je website en dat is ook zeker aan te raden! Door een eigen foutmelding te maken kun je je eigen tekst kwijt op de foutenpagina. Hiermee voorkom je dat bezoekers gelijk afhaken als ze op een algemene foutmelding terecht komen, omdat ze het idee hebben dat ze al niet meer op jouw website zitten of niet begrijpen wat er mis is gegaan.
Wat moet er staan op de pagina van de 404 error?
Het is belangrijk dat de bezoeker in de gaten heeft dat ook de pagina waarop de 404 error staat onderdeel is van je website. Gebruik dus dezelfde opbouw, lay-out en menustructuur. Aangezien het nooit de bedoeling is dat iemand op deze webpagina terecht komt, is het verstandig een zoekmogelijkheid toe te voegen aan de foutmeldingspagina. Zo kan de bezoeker via de zoekfunctie alsnog de informatie vinden die hij nodig had. Vertel de bezoeker op deze pagina duidelijk dat deze pagina niet (meer) bestaat. Eventueel kun je ook vragen om je te laten weten dat en hoe hij op deze foutmelding terecht is gekomen. Als je een melding hebt ingesteld via Google Analytics dan is dat niet nodig.
Hoe maak je een pagina aan voor de 404 error
Over het algemeen geldt dat er twee stappen nodig zijn.
- Maak een webpagina aan en geef deze een naam met 404 er in, bijvoorbeeld error-404
- Pas je htaccess-bestand aan door de volgende regel toe te voegen: ErrorDocument 404 /error-404.html (waarbij error-404 een voorbeeld is, hier vul je de URL van je aangemaakte webpagina in)
Voor een WordPress website geldt dat de meeste thema’s komen met een ingebouwde 404 error. Deze kun je aanpassen via de editor. Als er geen 404 error is meegeleverd, zul je alsnog bovenstaande stappen moeten doorlopen.
Mocht je dit niet zelf kunnen, dan kan JXR SEM je hier natuurlijk bij helpen.
Test of het werkt door een niet-bestaande webpagina in te toetsen in de adresbalk. Om de 404 error van JXR SEM te bekijken, kun je bijvoorbeeld https://google-deskundig.nl/bladibla of https://google-deskundige.nlonzin-pagina intoetsen…
404-foutmeldingen voorkomen
Als de Googlebot van Google op een pagina met een 404 error komt dan is dat slecht voor je SEO. Immers, de Googlebot komt hier alleen op als een pagina die geïndexeerd is door Google blijkt te zijn verplaatst. Probeer daarom om een 404 error te voorkomen.
Verplaats je een pagina (dat wil zeggen, verander je de URL), plaats dan op het oude adres een 301 – foutmelding (301 – Moved Permanently redirect) of een 302 – foutmelding (302 – Moved Temporarily).
Het is belangrijk dat je pagina voor de 404 error de juiste HTTP-status code retourneert, zodat de server ook weet dat het de foutpagina is van de 404 error en dat de pagina die werd gezocht niet bestaat. In php doe je dat door de volgende code te gebruiken:
header(‘HTTP/1.1 404 Not Found’);
header(‘Status: 404 Not Found’);
Controleer welke foutcode je website genereert bij een foute pagina door in Google Search Console een nietbestaande webpagina van je website door Google te laten crawlen via de functie Fetchen als Google.
404 errors oplossen
Voorkomen is beter dan genezen, maar natuurlijk kan het gebeuren dat een bezoeker ondanks je inspanningen toch een 404 error te zien krijgt. Probeer deze foutmeldingen te achterhalen, zodat je ze kunt oplossen.
Je kunt gebruik maken van een broken link checker. Met behulp van deze tool kun je zien welke links op je eigen website niet meer werken. Het is sowieso voor je SEO belangrijk dat de links op je website werken. Dat geldt voor zowel interne als externe links. Door gebruik te maken van de backlinks checker doe je hetzelfde voor links vanaf andere webpagina’s naar jouw website. Klopt een verwijzing niet (meer)? Neem dan contact op met de webbeheerder van de andere website en vraag om het aan te passen. Dat is voor beide partijen beter.
Door in Google Analytics een waarschuwing in te stellen voor 404 errors, krijg je een melding wanneer een bezoeker op jouw website bij een 404 error terecht komt. Zo kun je proactief aan de slag om het probleem te verhelpen.
- Ga naar Google Analytics
- Klik op de link beheerder bovenaan de pagina
- Klik in de derde kolom op aangepaste meldingen
- Maak een nieuwe melding aan
- Vul een naam in voor je melding en klik aan “stuur mij een e-mail wanneer deze melding wordt geactiveerd”
- Selecteer dat de melding van toepassing is op “paginatitel” die bevat waarde “404”
- Selecteer dat je gewaaschuwd wil worden wanneer “paginaweergaven” “is groter dan” waarde nul
- Klik op Melding opslaan
Kom je er niet uit? Neem contact op met JXR SEM.
Leestip:
Laat een geweldige website maken door JXR SEM.
Voor echt online succes doorloop je de werkwijze voor online succes
[social_wp]