Stappenplan Online Succes

Online succes

Wat is online succes? Voor mij is online succes dat ik minimaal de door mij gestelde doelen behaal met mijn bedrijf die ik online wil behalen.

Ondernemen is proberen. Als iets niet lukt, dan probeer je wat anders. En elke poging die niet (geheel) geheel geslaagd is, is weer een stap in de goede richting.

Hoe fijn zou het nu zijn als je al weet welke volgende stappen je moet nemen? Dat is toch heerlijk!
In dat kader heb ik het stappenplan voor online succes ontwikkeld.
Een stappenplan dat je op weg helpt naar online succes.
Nu hoeft het echt niet zo te zijn dat je aan het begin instapt, maar om jou te helpen met je succes kan het dus heel goed zijn dat ik wel terugga in mijn stappenplan naar een niet (goed) uitgewerkte stap.

“Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging.”
Marcus Aurelius, Romeinse keizer-filosoof (121 – 180 n.Chr.)

Stappenplan voor Online Succes

Als je een taart wilt maken, dan heb je de juiste ingrediënten nodig die je volgens een beproefd recept bereidt. Met een bedrijf is dat niet anders. Hele bibliotheken zijn er volgeschreven over hoe je dat zou moeten doen. Om je het lezen van die bibliotheek te besparen heb ik uit al die kennis het stappenplan voor online succes ontwikkeld.

  • Elke stap is weer input om de volgende stappen tot een succes te maken.
  • Vaak zie je dat iemand die begint meteen een website laat maken. Zoals je ziet in het model, mis je dan al enkele kwaliteitsslagen. Het kan dus zeer lonend zijn om ook terug in het model te kijken naar mogelijkheden om je succes te vergroten.
  • Met mijn geïntegreerde aanpak doe ik dat dus ook. Als wij met elkaar in zee gaan om jouw bedrijf tot een succes te maken, dan krijg je ook mijn kennis en kunde voor alle stappen.

Mijn stappenplan bestaat uit de volgende stappen:

Verzamelde lessen van anderen

Nog mooier, sneller en efficiënter leren dan leren van je eigen zakelijke historie is leren van de lessen die anderen al voor je geleerd hebben. Dat is waarom we naar school, trainingen, cursussen en lezingen gaan.
Ik heb een aantal leuke lessen op een rijtje gezet. Vervolgens leg ik met behulp van mijn stappenplan voor online succes uit waarom het een misvatting is.

  • Ik wil een hogere omzet dus ik moet meer bezoekers op de website hebben.
  • Dat is een mogelijkheid, maar het is niet altijd de meest winstgevende mogelijkheid. Kijk even mee naar dit plaatje!
    Marketingfunnel die leidt tot conversie
  • Elke stap leidt in deze bekende verkooptrechter tot de uiteindelijke verkoop. Het is een trechter, want bij elke volgende stap haken een aantal mensen af die op dat moment besluiten geen klant te worden.
    Als je aangeeft dat je meer mensen op de website moet hebben, dan ben je dus alleen bezig met de stap van suspect naar lead.
  • Als je al voldoende websitebezoekers krijgt, dan is het eerder de vraag hoe je meer mensen dieper de trechter in krijgt. Je moet dus eerst kijken waar het stokt en dat oplossen.
    Dat kan zijn dat je aanbod niet aansluit (stap 1),
    dat je wel mensen op de website krijgt, maar niet je doelgroep (stap 2, stap 5 en stap 6).
    Het kan zijn dat je de mensen niet weet te overtuigen dat ze bij jou dat product / die dienst moeten afnemen (stap 5)
  • Iedereen met een commerciële site wil graag gevonden worden en dus wordt dat volop aangeboden.
  • Iedereen doet aan SEO en je wordt gelijk de bovenste positie beloofd. Voorbeelden; mijnwebwinkel en jouwweb. Twee grote aanbieders van websites als SAAS (Software As A Service – je huurt een website) beloven je voor Google geoptimaliseerde websites. Een simpel rekensommetje: mijnwebwinkel heeft 40.000 websites en jouwweb alleen al voor hun pro versie 20.000 websites. Het lijkt niet erg waarschijnlijk dat ál deze websites op nummer één staan bij Google.
  • (stap 5)SEO is een combinatie van een aantal factoren: techniek, content en omgeving. Als webbouwer heb je de techniek in de hand, maar dan moet je ook weten wat je daarvoor moet doen (stap 4 jouw website).
  • Offline marketing en online marketing maakt weinig uit.
  • Er is een groot verschil tussen offline en online marketing, bijvoorbeeld voor je bedrijfsnaam. Een mooie bedrijfsnaam die je ‘ongeveer’ onthoudt is met een fysieke winkel (offline marketing) een pluspunt. Er wordt dan over je gepraat; “die winkel op die locatie met die vreemde naam”. Met een webwinkel (online marketing) is een bedrijfsnaam die je ‘ongeveer’ onthoudt echter een groot nadeel, want als je niet onthouden wordt, wordt je slecht direct gevonden. Dat betekent dan dat er gezocht moet worden in Google, met als gevolg dat (ook) jouw concurrent meedoet in de race om die potentiële klant. Concurrentie die je dus mogelijk niet gehad zou hebben als je een goede url had gekozen.
    (stap 1) Voor online marketing moet je je creativiteit dus inzetten binnen de spelregels van de zoekmachines.
    De creativiteit die behoort offline marketing, kun je dan weer online toepassen bij je social media campagnes.
  • Een mooie etalage doet verkopen en dus doet een mooi design ook goed verkopen.
  • Helaas klopt dat slechts gedeeltelijk. Om eerst iets te verkopen, moet je website in eerste instantie gevonden worden (stap 5. SEO + stap 6: Google Ads). Als je website gevonden wordt, dan moet je het juiste aanbod hebben (stap 1; propositie, product, productassortiment). Als je het juiste aanbod hebt, dan moet je de klant nog overtuigen dat jij ook de juiste partij bent om dat product / die dienst af te nemen (stap 5: trustfactor). Om dat allemaal gemakkelijk te maken voor de klant zorg je dat die dat allemaal gemakkelijk vindt en gemakkelijk kan kopen (stap 5: User Experience)
  • Dat design is dan weer heel belangrijk om onthouden te worden (stap 3: huisstijl). De (potentiële) klant is al eens op je website geweest, heeft je social media gezien of gewoon een offline advertentie en herinnert je jou door je huisstijl. Let op: HUISSTIJL. Dat gaat dus verder dan het design. Je design is een afgeleide van je huisstijl. Je huisstijl dient dan weer aan te sluiten bij je strategie en het dient je doelgroep aan te spreken (stap 1).
  • Ik weet heel goed waarop ik gevonden kan en wil worden (stap 2). Er zijn leuke programma’s beschikbaar die daarbij helpen.
  • Heel veel mensen die ik langs krijg weten inderdaad goed waarop ze gevonden willen worden. De vragen die daarbij horen zijn;
  • Kunnen ze inderdaad op die zoekwoorden gevonden worden?
  • Heeft het zin om gevonden te worden op die zoekwoorden?

Het antwoord op eerste vraag is meestal nee, want daarom komen ze bij mij. Voorbeeld: ik ben coach, dus ik wil in Google op de eerste positie staan op het zoekwoord coach. Dat is een mooi streven, maar dit woord is zo populair dat het enorm moeilijk wordt om daar de eerste positie op te pakken zonder daarvoor te hoeven adverteren. Zie hier de resultaten voor “coach” in Google. https://www.google.nl/search?q=coach&ie=&oe=
Het antwoord op de tweede vraag zie je ook tussen de resultaten. Bedenk namelijk eens een soort coach waarnaar jij kunt zoeken en kijk vervolgens of die tussen de zoekresultaten staat. Hoogstwaarschijnlijk niet, met als gevolg dat je je zoekopdracht gaat aanpassen of gaat verfijnen. Bij de zoekresultaten van die aanpassing, daar wil je wél bij komen te staan.
Dat is dus ook waar we naar kijken in stap 2. Waarop kun jij gevonden worden bij jouw doelgroep. Welke woorden zijn dan geschikter om op te adverteren en welke woorden kun je organisch goed bereiken.

  • Ik heb niet veel geld dus ik doe alles zelf.
  • Tsja, dat is natuurlijk altijd een lastige afweging, wat je zelf doet en wat je niet zelf doet. Ik heb dat iemand eens mooi horen uitleggen en heel vrij vertaald komt het neer op:
  • Bedenk het kwaliteitsniveau dat je zou willen bereiken met dat specifieke onderwerp
  • Wat kost het jou aan investering (cursusgeld etc + tijd tegen jouw uurtarief) om dat kwaliteitsniveau te bereiken
  • Wat kost het als je iemand hiervoor inhuurt die je dat kwaliteitsniveau levert.
    Vaak zie je dan al dat het inhuren voordeliger is als het gaat om specialistische kennis.
  • Een verder overweging is het tijdsverlies dat je leidt door niet te kunnen werken aan de uitbreiding van je klantenkring. Je kunt je tijd immers maar één keer besteden.
  • Ik heb een goed adresje voor de website. Ik heb een goed adresje voor de SEO. Ik heb een goed adresje voor de AdWords.
  • En toen had je dus drie verschillende mensen. Dat betekent dus dat jij ook de regie moet voeren over het gehele traject, de vertaalslag moet maken van het ene vakgebied naar het andere vakgebied en de ins en outs moeten weten van hoe die gebieden op elkaar inwerken.
    Zelfs als je de absolute top zou inhuren op deze wijze kan het zijn dat je geen succes behaalt. Zie het als een voetbalteam. Als je alle toppers in één elftal zet, dan heb je nog geen goed team. Je hebt daar bovenop iemand nodig die de regie voert en alle disciplines samenvoegt tot een goed lopend geheel. Ik heb klanten waarbij ik die regierol uitvoer. Dan doe ik bijvoorbeeld niet de website of de lay-out, maar ik doe dan wel de vertaalslag van de wensen van de klant naar de afzonderlijke disciplines van de ingehuurde specialist.
    Dat kost mijn klant minder tijd dan wanneer die dat zelf moet doen met een beter resultaat.
  • Ik kan google Ads net zo goed zelf doen. Het ziet er zo gemakkelijk uit.
  • Google Ads ziet er in eerste instantie inderdaad best simpel uit. En ja, je hebt zo een advertentie online staan. Tot zo ver klopt de aanname. De volgende stap is natuurlijk dat je het doel dat je gesteld hebt om te behalen met Google Ads, ook daadwerkelijk haalt. Het liefst zo snel mogelijk en tegen zo laag mogelijke kosten.
    En dat is verre van gemakkelijk. Ten eerste oogt het wellicht, maar de techniek en de denkwijze achter het advertentieplatform van Google zijn dat allerminst. (zie stap 6: Google Ads) Het is bedoeld om de gebruiker van Google de beste ervaring te geven (klantenbinding van de surfer) en vervolgens als tweede stap om aan de adverteerder zoveel mogelijk te verdienen. Ten tweede heb je te maken met concurrentie die ook graag zo goedkoop mogelijk de advertenties in de markt zet, daarom worden de advertentieplaatsen geveild. Ten derde, als de mensen op je website komen, dan heb je nog niet per se de juiste mensen op je site. Dat wil zeggen, mensen die inderdaad dat op je website doen waarvoor jij bereid bent advertentiekosten te maken (kopen, lead, naamsbekendheid etc.).
  • Google Ads zijn veel te duur en het loont niet.
  • Als Google Ads niet zou werken, dan zouden die kliks niet zo duur zijn. Kortom, AdWords werkt wel degelijk, maar mogelijkerwijze niet voor de campagnes die jij hebt opgezet. Dat is geen schande, want zoals gezegd AdWords oogt heel simpel, alleen is de techniek erachter dat absoluut niet.
    De vraag is dan: “Waarom haal jij onvoldoende uit Google AdWords?”
    Dat kan aan verscheidene zaken liggen. Zoals aangegeven kan het zijn dat mensen niet bij jou klant worden (stap 1). Het kan er ook aan liggen dat je advertenties niet goed zijn volgens Google. Google kent je advertenties een positie toe in de zoekresultaten op basis van een kwaliteitsscore.. Het kan zijn dat je niet de juiste doelgroep te pakken krijgt op Google Adwords. (stap 6). Het kan ook iets anders zijn, wellicht werkt je website niet goed (stap 4 website, stap 5: SEO, conversie), of spreekt jouw site jouw doelgroep niet aan (stap 1: online strategie, stap 3: huisstijl)
    Ook als je alles goed doet kan het overigens heel goed mogelijk zijn dat je eerst moet uitvinden wat werkt voor jouw bedrijf. Google AdWords kent vele soorten advertenties.

Hoe zit dat met jouw Online Succes?

Nieuwsgierig geworden naar mijn dienstverlening? Of wil je meer informatie? Neem contact op!

Contactformulier
* Verplicht veld