Werkwijze

Dé werkwijze voor online succes

Ik weet wat het is om ondernemer te zijn. Als verkoper van e-books ben ik tegen een aantal dingen aangelopen, die mijn werkwijze mede hebben gevormd.

Lessen uit het verleden

  • SEO is een beetje een trend. Iedereen doet aan SEO, zo ook deze websitebouwer. Achteraf bleek hij er onvoldoende verstand van te hebben en moest ik nadat de website was opgeleverd alsnog op zoek naar een SEO-er, wat mij tijd en geld kostte.
  • Offline marketing en online marketing zijn verschillende dingen. Een mooie bedrijfsnaam die je ‘ongeveer’ onthoudt is met een fysieke winkel een pluspunt. Er wordt dan over je gepraat; “die boekwinkel daar met die vreemde naam”. Met een webwinkel is dat echter een groot nadeel, want als je niet onthouden wordt (bibabooks, bobobooks, bububooks… ik heb ze allemaal voorbij horen komen) word je ook niet gevonden. Ik had dus nadat ik al had geïnvesteerd in een bedrijfsnaam en bijpassend logo, achteraf alsnog een nieuwe naam nodig. Met weer extra tijd en kosten als gevolg.
  • Ik had een mooi design gekocht voor mijn website. Echter, een website wordt niet gevonden door een mooi design. Dit was een investering die ik dus ook voor nuttigere zaken had kunnen gebruiken
  • In het mooie design was eigenlijk geen rekening gehouden met web usability. Door je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, kun je het aantal websiteverlaters terugdringen (technisch: bouncerate daalt waardoor je SEO-score weer stijgt) en de conversie (bijvoorbeeld het aantal verkopen) van bestaande bezoekers vergroten. Een website die niet gebruikersvriendelijk is, kost klanten. Ook dat heb ik later dus recht moeten zetten.
  • Doordat ik drie verschillende mensen inhuurde die niet altijd even goed met elkaar konden samenwerken doordat ze een “andere taal”spraken, moest ik daar steeds tussen zitten. Het heeft mij veel tijd gekost om het één naar het ander te vertalen. En omdat het deze mensen zelf ook meer tijd kostte, kostte het mij meer geld.
  • Ik deed zelf de online-advertenties (Google Adwords, Facebook, LinkedIn, Ligatus, banners). Door termen te gebruiken waar op dat moment op gezocht werd (ik hield het nieuws goed in de gaten voor actualiteiten zoals een vulkaanuitbarsting), wilde ik mijn naamsbekendheid vergroten. Ik wist toen nog niet dat Google AdWords een bonus-malusregeling had voor goede advertenties. Mijn advertenties werden dus steeds minder vertoond enop steeds slechtere posities, maar goedkoper werden ze niet. In tegendeel.
  • Ik deed zelf de social media, maar daar lag geen plan aan ten grondslag. Dit was dus niet erg effectief.

Stappenplan

Ik ben er van overtuigd dat het van belang is dat je in de juiste volgorde werkt. Daarom werk ik altijd volgens een stappenplan. Elke stap is weer input om de volgende stappen tot een succes te maken. Vaak zie je dat iemand die begint meteen een website laat maken / maakt. Zoals je ziet in het model, mis je dan al enkele kwaliteitsslagen.

Mijn stappenplan bestaat uit de volgende stappen: