bronvermelding handenschudden in hartvorm: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Heart-hand-shake.svg Author Designed by Ravi Poovaiah, Professor, IDC, IIT Bombay

Wil je een hoge prijs-kwaliteitverhouding of juist een lage?

Wil je een hoge prijs-kwaliteitverhouding of juist een lage?

Vooropgesteld, je wilt ongetwijfeld als je iets koopt de beste prijs-kwaliteitverhouding hebben. maar als je ondernemer bent, wat wil je dan aanbieden? Een hoge prijs-kwaliteitverhouding of juist een lage prijs-kwaliteitverhouding?

Weet wat je zegt!

Laten we de bovenstaande vraag eens afpellen. Prijs-kwaliteitverhouding is dus een deling, namelijk prijs/kwaliteit.
Stel: je hebt twee producten. Laten we die dan een Product A en Product B noemen.

  • die dezelfde kwaliteit hebben. Deze kwaliteit kunnen we derhalve elke waarde meegeven die we willen, dus om het ons gemakkelijk te maken krijgt die waarde 1 mee.
  • Product A kost € 1,-
    Product B kost € 2,-
  • De prijskwaliteit is dan van
    product A = € 1 / 1 = 1
    product B = € 2 / 1 = 2

De grap is dus dat het duurdere product de hoogste prijs-kwaliteitverhouding heeft.

  • Product A: Helaas zul je weinig extra klanten krijgen als je het van de daken schreeuwt dat je een veel lagere prijs-kwaliteitverhouding hebt dan je concurrent. Over het algemeen wordt namelijk met de beste prijs-kwaliteitverhouding geassocieerd met de hoogste prijs-kwaliteitverhouding. Oftewel, je moet je taalgebruik moeten aanpassen aan je doelgroep. Je zult dan eerder moeten zeggen dat je de hoogste prijs-kwaliteitverhouding hebt, maar voor de zekerheid zou ik gaan voor de beste prijs-kwaliteitverhouding.
  • Product B: Als je roept dat je de duurste bent, dan krijg je ook niet veel klanten. Als je roept dat je de hoogste prijs-kwaliteitverhouding hebt daarentegen wel. Nadeel hieraan is natuurlijk wel dat er ook mensen zijn die juist prijzen gaan vergelijken nádat ze een product gekocht hebben. Deze zullen je dan geen positieve recensie geven. Oftewel, ik zou ook geen misbruik/gebruik maken van verschil in taalgebruik, want de winst die je daarop pakt kan ook tegen je keren.

Ken je doelgroep

Dit was natuurlijk gemakkelijk scoren, maar vooral ook een gemakkelijk voorbeeld. Het is belangrijk om het taalgebruik van je doelgroep te kennen. Niet alleen kun je je SEO en advertenties daarop inrichten zodat die doelgroep jou ook kan vinden, maar het zorgt ook voor aansluiting tussen jouw en je doelgroep.

  • SEO. Dat taalgebruik is dan ook één van de redenen dat ik mijn klanten altijd vraag met een lijstje woorden vóórdat ik een zoekwoordenonderzoek begin. Die eerste woordenlijst is namelijk één van de uitgangspunten voor de zoekwoordenanalyse. Ik ken namelijk niet het taalgebruik van jouw doelgroep, jij wel als het goed is. Dus als ik die lijst heb kijk ik welke sites scoren op dat woord en op welke woorden nog meer. Een voorbeeld: een klant van mij doet “reparaties”. In België noemen ze dat “herstelling”. Als je nu adverteert in België kun je dus beter herstelling gebruiken dan reparatie. Maar om dan getoond te worden en om minder te betalen doe je er dus ook goed aan dat op je website terug te laten komen.
  • Aansluiting. Heb je je doelgroep op je website dan wil je natuurlijk ook dat je doelgroep overgaat tot conversie. Er zijn vele redenen waarop mensen wel of niet overgaan tot conversie. Eén daarvan is een soort verbintenis voelen met de ander, in dit geval de website. Als jij “een andere taal” spreekt, dan is die verbintenis al moeilijker. Een simpel voorbeeld, stel jij bent dol op rozen, hoe het ruikt, hoe het groeit, dat je het op de vaas kunt zetten, de verscheidenheid qua vorm en kleur. Je komt op een site en daar staat: roodbloeiende plant, gele plant etc. , dan is de kans dat je hier koopt al wat kleiner geworden, want je deelt de passie niet, er is geen aansluiting.
    Een andere reden is die van de user-experience (ux oftewel webusability). Qua user experience is het natuurlijk van belang dat je elkaar begrijpt. Dat er geen ruis op de lijn zit. Ik weet even geen voorbeeld te bedenken, maar voel je vrij dat in een reactie hierbij te plaatsen.

Spanningsveld taalgebruik doelgroep versus massa

Zullen we nu alleen maar gaan praten in de taal van onze doelgroep? Dat ligt aan de grootte van je doelgroep versus de totale markt en het ligt er aan hoe je aan je klanten komt.

  • Krijg je je klanten op een andere wijze dan via SEO of adverteren, dan kun je dat heel goed doen. Let wel op dat je mogelijk mensen van buiten je doelgroep afschrikt als het wezenlijk anders is.
  • Heb je echter te maken met een niche -product bij een kleine doelgroep en kom je wel aan je klanten via SEO en adverteren dan kom je in een spanningsveld terecht. Wil je hoog komen te staan met je product dan zullen er ook mensen op je website moeten komen (bezoekersverkeer is goed voor je rating) en blijven (lage bouncerate). Dat betekent dus ook dat je de mainstream zult moeten aanspreken om die mensen op je website te krijgen en te behouden. Dat behouden doe je dan natuurlijk weer met goede content, maar dan dus wel in begrijpelijke content voor de niet-doelgroep. Want die mainstream koopt wellicht niets bij je, maar ze kunnen je dus wel helpen groeien.
bronvermelding: deel van het plaatje nl. “handenschudden in hartvorm”
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Heart-hand-shake.svg

Author
Designed by Ravi Poovaiah, Professor, IDC, IIT Bombay