Google Help(t)! En JXR SEM ook

Google helpt SEO-ers, SEA-ers, websitebouwer en webbeheerders met allerlei leuke hulpprogramma’s. Nadeel van die hulp is dat Google bij tijd en wijle opeens het hele hulpprogramma verbetert. En dat betekent nieuwe functionaliteiten, verdwenen functionaliteiten en vooral veel zoeken waar alles nu weer staat.
Dit keer is Google Search Console aan de beurt. Diegenen onder ons die al wat langer meegaan kennen het ook als Google Webmastertools.

In deze blog ga ik dus in op de vernieuwde Google Search Console. Dat doe ik op volgorde van het menu. Liever naar de bron: Lees hier de lange guide van Google zelf: https://support.google.com/webmasters/answer/7451491?hl=nl&ref_topic=7440006

User Interface (overzicht)

De user interface is natuurlijk het uiterlijk.
Het ziet er gewoon anders uit. Al bij de eerste oogopslag merk je dat het veranderd is en moderner oogt.
Niet alles uit het oude Google Search Console is overgenomen in de nieuwe versie. Die zaken die of nagenoeg niet gebruikt worden of ondertussen niet meer belangrijk zijn, zijn verdwenen.
Ook krijg je gelijk een dashboard (overzicht) voor je met grafieken over de prestaties (kliks), dekking en optimalisaties met een link “rapport openen”.
Al met al heeft Google Search Console naar mijn mening een mooiere vormgeving, fijnere navigatie en minder overbodige informatie.

Ben je nog niet zover? Dan is er het knopje “Ga naar de oude versie”. Ik weet echter twee goede redenen om dat niet te doen. Ten eerste gaat de oude versie verdwijnen en zul je dus op een gegeven moment toch over moeten naar de nieuwe versie. Dus waarom dan niet gelijk je dat eigen maken. Ten tweede: een aantal functionaliteiten uit de oudere versie werkt gewoon niet meer.

Prestaties

Het rapport “prestaties” is een vervanging voor “zoek analyse”. Je kunt de standaard rapportages ook aanpassen. Om te beginnen de looptijd van de data. De default setting is nog steeds 3 maanden, maar je kunt deze tijdsperiode nu wel flink oprekken.
Waarvoor kun je prestaties gebruiken?

  • bekijken hoe je zoekverkeer in de loop van de tijd verandert
  • welke zoekopdrachten zijn er gebruikt
  • bestemmingspagina’s
  • welke apparaten er worden gebruikt.

Als je Search Console koppelt aan je Google Analytics account, zie je veel van deze informatie ook in Google Analytics.

URL-inspectie

Met de URL-inspectie kun je

  • nagaan of de desbetreffende pagina wel goed geïndexeerd is door Google
  • bekijken of de pagina wel indexeerbaar is door Google (of er bijvoorbeeld ergens een noindex staat)
  • en wellicht nog belangrijker, je kunt aan Google vragen de pagina te indexeren. Erg handig als je net een pagina hebt aangemaakt. Afhankelijk van je site komt de Googlebot namelijk niet altijd de volgende dag langs om die te indexeren.
    Overigens is het wel zo dat indexeren niet gelijk betekent dat je daarmee ook in de zoekresultaten naar voren komt, want de pagina en de bijbehorende gestructureerde gegevens moeten dan ook voldoen aan ,a title=”Kwaliteits- en beveiligingsrichtlijnen Google” href=”https://support.google.com/webmasters/answer/35769″ target=”_blank”> Googles kwaliteits- en beveiligingsrichtlijnen. De URL-inspectietool houdt ook geen rekening met handmatige acties (zie verder).

Dekking

Dit rapport geeft de indexstatus weer van alle pagina’s in je domein (property) die Google heeft bezocht of heeft geprobeerd te bezoeken. Handige tool dus om te achterhalen welke van je pagina’s niet zijn geïndexeerd en welke pagina’s een waarschuwing hebben, zodat je die pagina’s desgewenst kunt aanpassen.

Op de overzichtspagina zie je de resultaten voor alle URL’s in je property gegroepeerd op status en de specifieke reden voor de betreffende status (zoals URL niet gevonden (404)).

Status:

  • Fout: De pagina is niet geïndexeerd.
  • Waarschuwing: De pagina is geïndexeerd of is tot voor kort geïndexeerd geweest, maar bevat een probleem waarvan je op de hoogte moet zijn.
  • Uitgesloten: De pagina is niet opgenomen in de index, maar we denken niet dat dit een fout is. De pagina bevindt zich mogelijk in een tussenfase van het indexeringsproces of is bewust door jou uitgesloten (bijvoorbeeld door een noindex-instructie). In dit laatste geval reageert de pagina zoals verwacht.
  • Geldig: De pagina is geïndexeerd en er zijn geen problemen gevonden.

Denk je dat je een fout of waarschuwing hebt opgelost? Check het bij URL-inspectie. Heb je het inderdaad opgelost, vraag dan indexatie aan voor die pagina

Sitemaps

Je hebt ongetwijfeld wel eens een kopje met sitemap gezien op een site. Dit is een sitemap voor menselijk gebruik. Daar is dit kopje niet voor. Er bestaat namelijk ook een versie “sitemap” die geschikt is voor de Googlebot en de algoritmes van Google. Als je zo’n sitemap hebt aangemaakt dan kun je hier de URL doorgeven aan Google waar Google dat kan vinden. Door een sitemap kan Google gemakkelijker en beter je site indexeren.
Overigens kun je meerdere sitemaps hebben. Meestal is dat echter niet het geval.

Mobiele bruikbaarheid

Mobiele geschiktheid van je webpagina’s is uitermate belangrijk voor Google. Daarom is er dus ook een aparte tab opgenomen waar je kunt controleren in hoeverre je pagina’s geschikt zijn voor mobiel gebruik.

Google markeert een pagina als “geldig” of “fout” aan de hand van een interne score voor mobiel gebruiksgemak. Deze score wordt berekend op basis van het aantal problemen en hun relatieve ernst. Dat betekent dat een pagina met een foutmelding verschillende problemen kan hebben. Om vervolgens toch die foutmelding weg te krijgen, hoef je dus niet eens elke fout te verhelpen, hoewel dat natuurlijk verstandiger is als het kan zonder dat het interfereert met andere doelen op je pagina. Als je dat gedaan hebt, dan kun je het testen via hun mobielvriendelijke tool: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Producten

Bied je producten aan op je website, dan kun je via deze tab kijken of er problemen zijn met de schema.org markup. Deze markup is eigenlijk je rich data, dat wil zeggen de extra informatie die je meegeeft aan een product die Google dan weer uit kan lezen voor de zoekresultaten.
Je krijgt hier alleen een rapport met uitgebreide resultaten te zien als Google uitgebreide resultaten van dat type op je site heeft gevonden.
De volgende mogelijkheden hiervoor zijn:

  • Evenement
  • Vacatures
  • Logo
  • Product
  • amp-pagina
  • Recept
  • Zoekvak voor sitelinks
  • Video

Handmatige actie

Over het algemeen is dit rapport leeg. Is dat niet het geval, dan heb je een groot probleem.
Bij een handmatige actie heeft een echte persoon naar je site gekeken en vastgesteld dat pagina’s op de site in strijd zijn met de kwaliteitsrichtlijnen voor webmasters van Google.
De meeste handmatige acties hebben betrekking op pogingen om de zoekindex te manipuleren. De meeste problemen die hier worden gemeld, leiden ertoe dat pagina’s of sites een lagere positie krijgen of worden weggelaten uit zoekresultaten zonder enige visuele indicatie voor de gebruiker.

Dit hersteld krijgen kost moeite en kun je beter uitbesteden.

Beveiligingsproblemen

Ook deze tab behoort leeg te zijn. Is dat niet het geval dan moet je gelijk aan de slag. Heb je een back-up, dan kan het ook handig zijn die terug te zetten naar een punt zonder beveiligingsproblemen. Dan moet je natuurlijk wel vervolgens gelijk beveiligen anders sta je binnenkort weer op hetzelfde punt.
Mogelijke meldingen bij beveiligingsproblemen zijn:

    • Social engineering (phishing en misleidende sites)
    • Type malware-infectie: Serverconfiguratie
    • Type malware-infectie: SQL-invoeging
    • Type malware-infectie: Invoeging van code
    • Type malware-infectie: Foutsjabloon
    • Cross-site waarschuwingen voor malware
    • Type hackingactie: Invoeging van code
    • Type hackingactie: Invoeging van inhoud
    • Type hackingactie: Invoeging van een URL

Links

Links zijn een belangrijk onderdeel voor SEO en voor Google. Dat geldt niet alleen voor inkomende links, maar ook voor uitgaande links en interne links. In dit rapport kun je alle drie de soorten links bekijken.

Instellingen

Een grote naam voor een kleine functionaliteit. Hier kun je je domein verifiëren. Ook kun je zien hoe één en ander geverifieerd is.