Cadeautje !!!

Wat is er nu leuker dan een cadeautje te krijgen? Er één geven en de reactie mogen ontvangen. En daar draait het natuurlijk allemaal om bij Sinterklaas. Cadeaus krijgen, maar vooral ook geven. En alleen voor dat geven kun je dus veel terugkrijgen.
Met een bedrijf is dat dus ook zo en daarover gaat deze blog.

Van geven wordt je beter!

Ja, ook als bedrijf wordt je beter van geven. Hoe zit dat dan? Wel, door te geven verbeter je zowel je trustfactor als je gunfactor.

Trustfactor

De trustfactor is tweeledig. De eerste is die van de SEO en de tweede die van de web usability (beiden stap 5 – gevonden worden en conversie).

  • SEO. Google meet alles en interpreteert ook van alles. Eén van die interpretaties is de trustfactor. Hoe betrouwbaar is de website volgens Google? Dat hangt zoals alles bij Google van verscheidene factoren af. Het hangt onder andere af van je social media mention. Hebben mensen het op social media over jouw bedrijf of jouw product? Als jij iets weggeeft hebben mensen het eerder over je op social media en dat is dus weer goed voor jou.
  • Web usability. Mensen moeten doen op jouw site wat jij wilt dat zij doen. Dus ze moeten converteren. Converteren is echter niet gelijk ook verkopen. Converteren kan ook zijn dat ze informatie opvragen, of bellen of……een cadeautje ophalen. Nu zul je misschien zeggen dat je daar niet beter van wordt, maar niets is minder waar. Hier komt het klantenpad om de hoek kijken oftewel de customer journey. Welk pad moet een bezoeker eerst afleggen voordat die klant wordt? Daar kijken we naar met SEO en Web usability.
    • Ten eerste moet die klant je kennen. Dat kun je bewerkstelligen met SEO, Adverteren (bijv. AdWords zie stap 6 van mijn werkwijze), maar ook door mond tot mond reclame door bijvoorbeeld iets weg te geven.
    • Ten tweede moeten ze je product of dienst vertrouwen. Dat doe je bijvoorbeeld door web usability (wat zijn de kenmerken, hoe ziet het eruit, hoe kun je het toepassen), of door het gewoon te laten proberen (sampling – dus “uitdelen van je product”, bloggen (zoals ik hier) etc.). Door het mensen zelf te laten ervaren weten zij beter of ze je product / dienst waarderen of niet.
    • De derde stap is dus ook dat ze je product of dienst afnemen. Hiervoor moet je vaak nog wel een extra actie ondernemen (bijv. mail, folder of remarketing).

De gunfactor

Gunfactor is een zogenaamd neologisme, oftewel een taalelement dat nieuw is in een taal. Aldus het anw die ook de definitie levert.
http://anw.inl.nl/article/gunfactor
Een gunfactor is een geheel van factoren of omstandigheden die ervoor zorgen dat iemand iets gegund wordt.

Je kent het allemaal wel. Je hebt twee identieke aanbiedingen. En toch maak je een keuze tussen die aanbiedingen, zonder dat daar een objectieve maatstaf bij komt kijken. De ene verkoper gun je het dus wel en de andere verkoper niet.
Als jouw potentiële klant in een dergelijke situatie verkeert, dan hoop je niet dat hij gaat dobbelen, maar dat die voor jouw bedrijf of product kiest. Dat kun je dus doen door de trustfactor te verhogen, maar dus ook door de gunfactor te vergroten.

Hoe werkt het? Heel simpel. We zijn geneigd iets terug te doen als we iets krijgen van iemand (wederkerigheid). Dat kan zijn omdat je een zekere affectie voelt voor diegene die jou iets (belangeloos?) geeft. Het kan ook voortkomen uit een soort van verevening, omdat je wat gekregen hebt.

Voorbeeld, ‘ik doe bij voorkeur zaken met mijn eigen klanten en andersom heb ik ook klanten gekregen door mensen waar ik eerst zelf klant was.
De laatste tip van deze blog is dus ook: koop bij je klanten

Ik wens iedereen een fijne december toe waarin we allemaal wat geven en krijgen. Ik ben dus zoals altijd benieuwd naar reacties en het delen van de blog wordt zeer gewaardeerd.

De blog blijft maximaal een maand online. Elke maand de blog ontvangen, zodat je niets hoeft te missen? Dat kan!