SERP (Search Engine Result Page)

Wat is Search Engine Result Page afgekort SERP?



SERP staat voor de pagina met zoekresultaten die je te zien krijgt nadat je een zoekopdracht hebt ingegeven bij een zoekmachine (bekende zoekmachines zijn bijv. Google, Bing, DuckDuckGo).

Waarom is het lastig praten over je positie in een SERP?



De ene SERP is de andere niet. Een resultatenpagina is een dynamische pagina. Dat wil zeggen dat die ter plekke wordt opgebouwd uit allerlei mogelijkheden die opgeslagen zijn in een database (zeg maar een digitale archiefkast).
Die resultatenpagina is dus veelal anders. Dat hangt o.a. af van:

  • Welke zoekopdracht je hebt ingegeven. Hierbij kunnen verschillen ontstaan door de samenstelling (vaak in zinsvorm), de volgorde, alsook de schrijfwijze van de zoekopdracht.
  • Het is geografisch anders. Dus zoek jij in Amersfoort en iemand anders in Enschede dan is er een goede kans dat je andere resultaten te zien krijgt. (zodoende kijk je bij SEO ook naar lokale vindbaarheid indien van toepassing)
  • Het profiel dat je hebt opgebouwd bij de zoekmachine. De resultaten worden afgestemd op je surfgedrag en openbare gegevens

Je positie op de SERP

Je hebt een website / webshop en je wilt gevonden worden in Google. Hoe moet dat dan? Je wilt natuurlijk wel weten hoe goed je het doet met je zoekwoorden / keywords. Je wilt dat ook kunnen bespreken met je team / online marketing bureau. Dat betekent dus dat we ook allemaal over dezelfde gegevens moeten kunnen beschikken. Daarvoor moeten we de personalisatie uit de resultaten halen.
Maar hoor ik je al vragen, maakt je positie in de SERP dan nog uit? Jazeker, want ondanks dat een SERP gepersonaliseerd is, wordt je persoonlijke SERP wel opgebouwd uit de algehele score.
Hiervoor zijn gelukkig gratis en makkelijke tools beschikbaar.

Tools om je positie op een serp te vinden

De eerste twee tools zijn SERP-checkers.

SERP wat is dat

In de SERP-checker geef je je domeinnaam in (zonder http en zonder www). Vervolgens toets je het keyword cq. de keywords in waarop je gevonden wilt worden, of waarop je gevonden denkt te worden. De SERP-checker geeft vervolgens aan waar je site staat. Hierbij zit er vaak wel een begrenzing aan tot de top 300 zoekresultaten. Als je er in voorkomt kijk dan ook eens hoe je website er uit ziet in de resultatenpagina!

Als je hoog staat in de SERP is dat natuurlijk goed nieuws! Bedenk wel dat dit veranderlijk is. De concurrentie staat niet stil en Google ook niet. Blijf dit dus in de gaten houden en blijf werken aan je positie.

Met de volgende tool kun je inzoomen op een specifiek zoekwoord. Hoe heeft die gepresteerd in de afgelopen tijd qua positie, vertoningen en verkeer.
Google Search Console is een hulpprogramma van Google. Als je dat implementeert op je site, dan krijg je onder andere deze gegevens tot je beschikking. Lukt implementeren niet? Dat doen we graag voor je!

Wat nu als je niet voorkomt in de zoekresultaten van Google?

Als je niet voorkomt met een bepaald zoekwoord in de SERP, is dat een uitdaging!
Ten eerste bedenk je of je op dit keyword gevonden wilt worden. Is het wel een goed zoekwoord? Of is er zoveel concurrentie dat je beter kunt adverteren op dit keyword?
Ten tweede kun je dan ook kijken naar andere zoekwoorden waarop je wel gevonden wilt en kunt worden.
Ten derde kun je kijken of je kansen hebt het zoekwoord niet short-tale maar long-tale te targetten. Dat wil zeggen dat je je keyword wat uitbreidt.

In alle gevallen geldt: wil je met een pagina / zoekwoord een positie behalen in de SERP, dan is er werk aan de winkel. Dat betekent dat je je SEO moet verbeteren!

JXR SEM helpt je er graag bij.

Terug naar de lijst met betekenissen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *