Wat is dropshipping?

Is een dropshipping webshop beginnen iets voor jou?

Drop shipping / dropshipping wordt ook wel eens doorverkoop of direct shipment genoemd. Het zijn vergelijkbare termen, maar dropshipping is specifiek gericht op webshops en is ook de bekendste term.

In een vorige blog heb ik het al eens gehad over je assortiment uitbreiden of je verkopen vergroten door middel van affiliate. Een andere manier is dropshipping.

Dropshipping is een hele mooie manier om een webshop te starten of om je bestaande webwinkel uit te breiden qua assortiment, zonder dat het veel geld hoeft te kosten.

Waar vindt ik een lijst met dropshippers? Hier

Wat is dropshipping?

Kort antwoord: Dropshipping betekent dat je een product verkoopt, dat je nadat je het verkocht hebt inkoopt en het door jouw leverancier laat afleveren bij jouw klant. Jij ziet dus het product niet!

Bij dropshipping zijn er dus 3 partijen betrokken:

  • klant (hoofdzakelijk consument)
  • webshop-eigenaar
  • dropshipper (fabrikant of groothandel die aan dropshipping doet)
  • soms is er ook een vierde partij betrokken, namelijk een platform dat dropshippers en ondernemers die gebruik willen maken van dropshipping bij elkaar brengt. Zie hieronder bij soorten dropshippers

Hoe werkt dropshipping

Uitgebreider antwoord: Dropshipping is de implementatie van het businessmodel JIT (Just in Time – net op tijd) in webwinkels. Het is het logistieke model dat Toyota gebruikt(e) in hun fabrieken. Bij de productie van een goed zijn er op alle bewerkingslocaties voorraden aanwezig, namelijk halffabrikaten / grondstoffen (waarop je de bewerking gaat toepassen), onderhanden werk en het resultaat van die bewerking (eindproduct / halffabrikaat volgende bewerkingsfase).

Voorraad houden kost geld. Dat is bij fabrieken zo, maar zeer zeker ook bij webwinkels (risico, rente, ruimte). Behalve dat het geld kost, is je geld ook niet beschikbaar voor andere doeleinden, zolang de voorraad niet verkocht is (= liquiditeit).
Liquiditeit is voor elk bedrijf belangrijk, maar vooral voor kleinere / startende ondernemers maakt dat het opbouwen van een mooi assortiment lastiger.

Bij het businessmodel JIT probeer je die voorraden op elk moment zo laag mogelijk te krijgen door de halffabrikaten / grondstoffen, net op tijd te leveren. Dat betekent dat de leveringen kleiner worden, maar ook dat je de risico’s van die levering zo klein mogelijk moet maken (zie ook nadelen).

Bij dropshipping heb je dus ook geen voorraadkosten doordat je het product nooit in handen krijgt. Je krijgt daar dan wel de risico’s bij van de partij met wie je zaken doet, dus dat is wel belangrijk voor je selectie (zie waar moet je op letten bij het kiezen van een dropshipper?)

Dropshipping versus affiliate

Wat zijn de overeenkomsten tussen dropshipping en affiliate?

  • Je krijgt geen product te zien dat je verkocht hebt.
  • Je kunt je bedrijfsactiviteiten richten op de Nederlandse markt of een andere markt. Je bent noch plaats-, noch tijdgebonden.
  • Je besteedt veel werk uit, waardoor je gemakkelijk kunt opschalen. Dat gaat uiteraard wel wat marge kosten.

Wat zijn de verschillen dropshipping en affiliate?

  • Bij affiliate verkoop je niet jouw producten, maar de producten van een ander. Je loopt daarmee geen risico. Bij dropshipping loop je wel risico over de producten, jij bent immers de verkoper. (zie ook nadelen)
  • Bij affiliate verkoop je niet via een eigen verkoopkanaal, bij dropshipping (m.n. webshops, social media, platformen) wel. Affiliate zie je daarom vaak bij blogs (Complete website via gemakkelijk-starten.nl va. € 9,95 /mnd) en dropshipping bij webshops (webshops gemakkelijk-starten.nl vanaf € 12,50 /mnd).
  • Bij affiliate heb je geen klanten, bij dropshipping wel. Mogelijk dus dat je ook aan service moet doen en moet voldoen aan wettelijke vereisten.
  • Als je klant een terugkerende klant wordt dan verdien je daar aan bij dropshipping, bij affiliate krijg je geen extra vergoeding als die klant een terugkerende klant wordt
  • Affiliate kun je ook gebruiken bij diensten. Dropshipping niet, dan is het uitbesteding van diensten en heb je onder meer te maken met onder aanbesteding.

  • Wat zijn de voordelen van dropshipping?

  • Je bent geen tijd kwijt aan handling. De kosten van handling liggen veel lager (arbeidskosten meegeteld) dan wanneer je het zelf doet, door efficiëntie en door afspraken met verzenders en leveranciers van verpakkingsbenodigdheden.
    Overigens kun je dit ook oplossen door een e-fullfillment bedrijf in te huren.
  • Geen voorraad (-kosten)
  • Nagenoeg geen startkapitaal nodig; je hebt immers geen voorraad.
    De kosten voor het starten van dropshipping (en affiliate-marketing) liggen enorm laag. Feitelijk heb je een verkoopkanaanl nodig bijv. een webshop (gemakkelijk-starten.nl vanaf 12,50 /mnd), een inschrijving bij de kvk en een overeenkomst met een partij die doet aan dropshipping.
  • Aangezien je financiële middelen niet opgesloten zit in je voorraad kun je deze middelen inzetten waar je het maar wilt, bijv voor SEO, User Experience of Google Ads.
  • Je kunt snel schakelen, opschalen en wisselen van producten (je zit immers niet met oude voorraad).

  • Wat zijn de nadelen dropshipping?

    • There is no such thing as a free lunch; gratis bestaat niet.
      Ik meld het even apart, want als je gaat zoeken op dropshipping kun je er volgens menig influencer risicoloos schatrijk mee worden. Vaak lukt hen dat ook door het verkopen van cursussen.
    • Net als bij affiliate of een gewone webwinkel werkt het niet zo dat je een winkel start en daarna achterover leunt en afwacht. Je moet wel aan het werk om te verkopen, het komt niet vanzelf. Bekijk hiervoor het stappenplan voor online succes.
    • Risico. Je bent tussen aanschaf en levering eigenaar van het product. Daarmee ligt het risico dus bij jou. Overigens is dit risico te verkleinen dmv. afspraken wie verantwoordelijk is tot de levering.
    • Waar ligt de productaansprakelijkheid? Dat kun jij zijn als importeur, wanneer het product van buiten de EU komt. Als onduidelijk is wie de producent is, dan kun je dat ook zijn als leverancier van het product.
    • Risico op nee-verkoop. In hoeverre heb je toegang tot de voorraden van de dropshipper? (zie waar moet je op letten – integratie csm)
    • Lagere marge. Je neemt namelijk kleinere leveringen af. Dit gaat over het algemeen ten koste van kwantumkortingen. Overigens is dit ook vaak onderhandelbaar als je een goede klant bent / wordt. Dus doe je aan dropshipping bespreek dan ook eventuele kwantumkortingen. Check periodiek of je daar wat mee zou moeten moeten doen richting je inkooppartner.
    • Je krijgt bij veel leveranciers leverancierskrediet. Dat is een betaaltermijn waarbij de uiterste betaaldatum later is dan de leveringsdatum. Als je moet betalen kun je dat mogelijk realiseren uit reeds verkochte producten. Ook dan heb je weinig voorraadkosten waarvan de aanschafskosten over het algemeen de grootste hap zijn. Oftewel, je hebt deels dezelfde voordelen als bij dropshipping zonder dat het je extra marge kost
    • Voor verpakking en verzending ben je afhankelijk van de derde. Je moet dus afspraken hebben over de kosten als het mis gaat tijdens één van deze processen. Ook een check op het geleverde qua kwaliteit kun je niet doen, anders dan een steekproef uitvoeren.

    Welke soorten dropshippers zijn er?

    Dropshippers die je tegen komt kun je onderverdelen in 3 groepen.

    • De eerste groep is de grootste groep; de producent / groothandel die zijn producten (ook) aanbiedt als dropshipping. Deze groep is vele malen groter dan de lijstjes die je tegenkomt, want vaak zijn de processen ingericht als dropshipping, zonder dat daar de naam dropshipping bij komt kijken. Zonder mogelijk ook dat die producent / groothandel of klant de term dropshipping wellicht kent.
      Hoe werkt dat? Je begint een webshop en je zoekt een leverancier. Je gaat in gesprek over de leveringsvoorwaarden. Mogelijk dat je gelijk ziet dat het vormgegeven is als een vorm van dropshipping zonder dat het zo heet, mogelijk dat dropshipping ook mogelijk is tegen eventuele meerkosten. Is dat allemaal niet het geval, dan kun je ook vragen om leverancierskrediet en zodoende je eigen dropshipping kunt simuleren (zie hieronder).
    • De volgende groep is de echte dropshippers. Dat zijn bedrijven die enkel leveren als dropshipper en daarin ook gespecialiseerd zijn. Nadeel is dan dat je meer concurrenten hebt dan bij groep 1. Voordeel is dat de ondersteuning voor je dropshipping bedrijf vaak groter is, bijv. dmv. feeds, plugins en api’s.
    • De laatste groep dat zijn de platformen. Deze platformen brengen de dropshippers (groep 1) bij elkaar en bieden soms ook de ondersteuning van groep 2. Groep 2 kan naast dat ze het zelf regelen zich ook aansluiten bij deze groep. Nadeel is natuurlijk nog meer concurrentie, voordeel is nog betere ondersteuning en heel veel aanbod.

    Een bijgehouden lijst vindt je hier onderaan.

    Waar moet je op letten als je gebruik wilt maken van dropshipping?

    • De levertijd van het gekochte product. Wordt het product bijv. uit China verstuurd en duurt het enkele weken, dan kun je dat beter al op de website vermelden.
    • Sommige dropshippers vragen een vergoeding voor het systeem dat is opgezet. Dat geld al zeker voor de platformen. Over het algemeen bestaan die kosten uit een maandelijkse fee. Het kan echter ook een andere kostenpost zijn zoals bijvoorbeeld leveringskosten.
    • De kosten van levering. Apart benoemd omdat het niet alleen de leveringskosten an sich zijn, maar dat die vaak wat complexer zijn. Bijv. levering boven de € x gratis, of levering in gebied Y + € y. Als je dan gebruik maakt van meer dropshippers, dan kunnen de regelingen binnen je winkel dus flink gaan verschillen. Daar zul je dan een oplossing voor moeten gaan vinden. Tip: bereken een all-in prijs.
    • BTW-aangifte. Dit is zo’n post dat snel vergeten wordt door met name startende dropshippers. Je moet BTW-berekenen en je mag eventueel BTW verrekenen.
      Met name als er vanuit het buitenland iets komt wordt het wat lastiger. Je zult dan te maken hebben met verschillende regelingen. Dropshippers uit de groepen 2 en 3 zouden dat ingeregeld moeten hebben, van groep 1 is dat een vraag.
    • Hoe is de integratie met het cms van je webshops? Soms is het gebonden winkelnering (bijv. Oberlo). Kun je de producten inladen met een feed? Heb je toegang tot de laatste prijzen en voorraadbeheer?
    • Sommige dropshippers hanteren vereisten aan hun klanten (jij). Welke zijn dat? Kun je en wil je daaraan (blijvend) voldoen?
    • Hoe wordt het product uitgeleverd? Gebeurt dat onder jouw merk of onder het merk van de dropshipper? Is het bijv. mogelijk om een folder mee te laten sturen? etc.
    • Wanneer vindt de risico-overdracht plaats? Bij aanschaf of bij levering of ergens daar tussenin?


    Dropshipping via AliBaba en of AliExpress

    Kan ik aan dropshipping via Alibaba / aliexpress doen?

    Ja dat kan, het gebeurd ook best vaak. Mede daarom behandel ik deze sites even apart.
    Alibaba en AliExpress zijn twee grote platvormen voor Chinese bedrijven dat zich ook op het buitenland richt. Ze zijn in handen van de Ali Baba-groep van Jack Ma.

    • Alibaba is gericht op producenten en levert over het algemeen grote partijen.
    • AliExpress is meer gericht op de particulieren.

    De gouden bergen door dropshipping die beloofd worden op internet richten zich met name op aanschaffen via AliExpress / AliBaba aan de Nederlandse consument. Hierbij wordt “vaak vergeten” ook op de nadelen te wijzen. Je kunt inderdaad (goed) verdienen aan dropshipping via AliBaba of AliExpress. Hier staan de voor- en nadelen van dropshipping vanuit China zodat je zelf kunt beoordelen of het ook iets is voor jou. En als het iets voor jou is wat dan aandachtspunten zijn.

    Waarom dropshipping via AliBaba / AliExpress?

    • De producten besteld via AliExpress zijn over het algemeen voordelig in vergelijking met Nederlandse producten. Al helemaal wanneer je daar de kosten voor thuisbezorging bij op telt.
    • De producten kosten soms een fractie van wat een vergelijkbaar product hier in de winkel kost. Er valt daarmee dus inderdaad een mooie marge te behalen. Als je alle risico’s (zie verder) in kaart hebt gebracht, kun je hiermee zeker een winstgevende webshop starten.
    • Bezorgkosten zijn vaak laag of afwezig, waardoor het afrekenbedrag nog concurrerender is. Min of meer worden de verzendkosten gesubsidieerd middels afspraken ihkv hulp derde wereldlanden. Er gaan in Den Haag steeds sterkere geluiden op om “deze vorm van concurrentievervalsing voor Nederlandse ondernemers” te stoppen. Als je marge dus grotendeels bestaat uit die bezorgkosten, dan is het dus geen blijvend businessmodel, maar snelle handel. Desondanks kan dat dus nog steeds uitermate lucratief zijn.

    Waarom geen dropshipping via AliBaba / AliExpress?

    • Aangezien jij de producten importeert ligt de productaansprakelijkheid bij jou. De veiligheidseisen in China komen niet altijd overeen met onze veiligheidseisen. Kijk dit leuke filmpje van Lubach eens (terug).

    • De risico’s van levering zijn ook aanwezig.
      • De producten zijn lang onderweg, met klantcontact als gevolg.
      • De producten komen niet altijd aan of zijn niet altijd in goede staat, met boze klanten en terugbetalingen als gevolg.
    • De producten voldoen niet altijd aan de verwachtingen van de klant (als je kijkt op AliExpress lijkt een mogelijke afwijking tov de omschrijving eerder norm dan uitzondering). Gevolg is retourneringen en terugbetaling.
    • Je moet niet vergeten de BTW te berekenen.
    • Mogelijk krijg je ook te maken met invoerrechten.

    Dropshipping simuleren

    De grootste voordelen van dropshipping t.o.v. zelf inkopen en verkopen zijn natuurlijk dat je de producten niet hoeft uit te leveren en dat je geen voorraadkosten hebt.

    Grootste nadelen van dropshipping t.o.v. zelf inkopen en verkopen zijn het risico op nee-verkoop (slecht voor je sterren), een lagere marge door gemis aan kwantumkorting en de afhankelijkheid van de derde voor verpakking en verzending van je product.

    Dit kun je ook op een andere manier oplossen, zodat je voor jezelf een soort van dropshipping kunt creëren.Oftewel, hoe simuleer je je eigen dropshipping business?

    • Ten eerste de voorraadkosten.
      Zoals hierboven aangegeven kun je bij de meeste fabrikanten / groothandels een leverancierskrediet krijgen. Dat betekent dat je de producten reeds in bezit hebt, maar nog niet hoeft te betalen. Als je zo inkoopt dat je je goederen verkocht hebt voordat je de rekening moet voldoen, dan heb je dit gedeelte van dropshipping al gesimuleerd.
      Werkt je leverancier niet mee aan een leverancierskrediet (is vaker bij nieuwe klanten), dan kun je ook nog altijd je voorraad verpanden aan de bank of andere financier. Hiermee heb je nog steeds voorraadkosten (zijnde de te betalen rentekosten), maar je verlaagt wel het kapitaalsbeslag van je voorraad, waardoor je het vrijgekomen geld elders binnen je bedrijf kunt inzetten.
      De nadelen nee-verkoop en kwantumkorting heb je zo al opgevangen.
    • Ten tweede kun je het proces van controle inkomende voorraad, het opslaan, inpakken, verzenden van producten/pakketten, retourverwerking en voorraadbeheer geheel of gedeeltelijk uitbesteden aan een derde partij. Dat heet e-fulfilment. E-fulfillment is goedkoper dan je zou denken.
      Hoewel je nog steeds het nadeel hebt dat een derde partij verantwoordelijk is voor het fatsoenlijk, tijdig en goed afleveren van je producten, kun je in tegenstelling tot bij dropshipping wel die derde partij zelf kiezen.

    Hoe wordt je zelf een dropshipper?

    Behalve dat je dus een webshop kunt beginnen met dropshipping, kun je natuurlijk ook zelf je producten leveren als dropshipper.
    Je kunt je dan mogelijk aansluiten bij een platform, maar je kunt natuurlijk ook zelf het dropshippen vormgeven binnen je bedrijf. Wat daarvoor nodig is, is een beetje hetzelfde als wanneer je je webshop vult via dropshipping:

    • Je moet een geschikt product hebben, of meerdere producten.
    • Je verzendingsproces moet je duidelijk communiceren met je webwinkel-klant en dat moet ook consistent van dezelfde kwaliteit zijn.
    • Wat zijn de verzend- en handlingskosten? Of zit dit in de inkoopprijs verwerkt?
    • Whitelabel of label webshop of eigen label? Je verstuurt een aankoop. Wat komt er op de doos te staan? Welke folders gaan eventueel in de doos? Waar gaat een eventuele retourzending naar toe? Dit zijn afspraken die je het beste kunt standaardiseren en als zodanig kunt aanbieden. Eventueel met opties en evt. extra handlingskosten.
    • Maak het je aangesloten webwinkels gemakkelijk. Zorg dat de belastingzaken geregeld zijn, bij meer producten kun je zorgen voor een feed / api / plugin. Hoe communiceer je dat een voorraad op is / raakt etc. Sommige zaken kun je desgewenst ook als extra optie aanbieden tegen vergoeding.
    • Voorkom dat mensen zich aanmelden als webshop om te dropshippen via jou, terwijl ze eigenlijk alleen voor eigen gebruik goedkoop willen inkopen; hanteer (interne) eisen aan je mogelijke wederverkopers. Helemaal als je je merk wilt bewaken.

    Conclusie: is dropshipping wat voor jou?

    Zoals aan het begin al gezegd: Dropshipping is een hele mooie manier om een webshop te starten of om je bestaande webwinkel uit te breiden qua assortiment, zonder dat het veel geld hoeft te kosten. Als je het goed doet kun je er heel goed van leven, doordat het relatief weinig kost qua tijd en geld waardoor het enorm schaalbaar is. Doordat je geen voorraad hebt ben je bovendien enorm flexibel.

    Het is daarentegen niet zonder risico’s, het is alsof je een gewone webshop runt maar met een ander voorraadmodel. Dus je moet je wel even verdiepen in de ins en outs van het runnen van een webshop en je niet blindelings laten verleiden door gemakkelijk-geld-verdienen verhalen.

    Lijst dropshippers

    Lees vooral ook (eerst) even deze paragraaf over soorten dropshippers!

    komt



    Start vandaag met je eigen dropshipping-website of affiliate website – neem een uiterst voordelige website via gemakkelijk.starten.nl!