artificiële intelligentie voor je website

Artificiële intelligentie voor jouw website

Artificiële intelligentie voor jouw website

Januari is traditiegetrouw de maand van de Webwinkel Vakdagen. Na jarenlange aanwezigheid van JXR SEM op de beurs, heb ik dit jaar even overgeslagen, zodat ik zelf als bezoeker goed kon kijken wat er allemaal te koop is.

Zoals altijd zijn daar:

  • oplossingen voor betalen
  • oplossingen voor verpakken en verzenden
  • bedrijven de je reviews en sterren helpen krijgen
  • websitebouwers
  • online marketeers

Maar ik kijk natuurlijk vooral naar nieuwigheden en trends die ik aan mijn klanten en aan mijn volgers (Facebook, LinkedIn, nieuwsbrief) kan voorleggen. Qua trend wat mij nu het meest opviel is die van de artificiële intelligentie die langzaamaan het webwinkellandschap binnendruppelt, op een wijze die betaalbaar wordt voor het middenbedrijf. Nu richt ik mij wel op het kleinbedrijf, maar dat nu ook het middenbedrijf daarover gaat kunnen beschikken heeft natuurlijk ook consequenties voor het kleinbedrijf. En dus is het handig om hier even eens bij stil te staan.

Dynamic pricing

Dynamic pricing is een vorm van prijsdiscriminatie. Je hanteert dan verschillende prijzen op basis van regels die je zelf opstelt. Dat kan van heel simpel (korting voor studenten, 65+-ers of voor last minute beslissers) tot heel complex (gebruikersprofiel in combinatie met zoekgedrag). Artificial intelligence (a.i.) regelt dit allemaal voor je.

Bij een fysieke winkel is dat natuurlijk gemakkelijk in te regelen, door bijvoorbeeld te vragen naar een ID-bewijs wanneer je korting wil geven aan 65-plussers. Wel valt het je klant gemakkelijker op. Bij een internetwinkel zul je toch meer moeite moeten doen. Ten eerste zal je je website-bezoekers in een aantal profielen moeten zien te vangen. Ook daarmee helpt je a.i.-systeem. Vervolgens moet je nagaan hoe elk specifiek bezoekersprofiel reageert op prijsveranderingen, hoe ver die is in zijn aankoopproces.
Ook de concurrentie in combinatie met de prijselasticiteit van een product wordt meegenomen in het algoritme. Prijselasticiteit is een formule waarmee je kunt berekenen wat de invloed is van een prijswijziging op het aantal verkopen van een specifiek product. Meer uitleg hierover vind je hier: https://www.economielokaal.nl/nprijselasticiteit/

Je hoofdproduct kan sterk reageren op prijsveranderingen, terwijl de ondersteunende producten dat nauwelijks doen.
Neem bijvoorbeeld een camera. Een camera is prijselastisch, wat betekent dat prijsveranderingen van invloed zijn op het aantal verkopen van de camera. Ook de prijsveranderingen van de concurrentie tellen hierbij flink mee. Bij de camera dan wil je klant misschien ook een accu, zodat hij gelijk aan de gang kan met de camera.  De accu is prijsinelastisch, omdat een prijsverandering niet van grote invloed is op het aantal verkopen. De klant wil de accu op dat moment erbij hebben en gaat waarschijnlijk niet uitgebreid prijzen vergelijken. In dit voorbeeld kun je dus procentueel meer marge nemen op de accu. Ook deze combinaties kan het systeem meenemen. Dat hoef je niet in te stellen, maar een goed lerend a.i.-systeem legt zelf die verbindingen.
De artificiële intelligentie die aan het pakket hangt, neemt vervolgens alle variabelen mee voor een optimalisatie van je omzet. Dat kan dus betekenen dat je verlies maakt op de camera, maar de winst pakt op de accu , tasjes, lenzen etc. Maar het kan ook andere onvoorziene gevolgen hebben. Ook die gevolgen die je niet wenselijk acht kun je als variabele mee laten nemen in de optimalisatie.
Leuk artikel over hoe a.i. soms een ander pad bewandelt

De optimalisatie is een doorlopend proces Elke bezoeker, elke klant levert weer input voor een prijsberekening.

Voordelen van dynamic pricing:

  • Je kunt er meer klanten door krijgen. Door de segmentatie van bezoekers kun je bezoekers die normaal geen klant zouden worden een beter aanbod doen, zodat ze toch klant worden.
  • Doordat je a.i.-systeem de prijzen in samenhang optimaliseert kun je een hogere conversie behalen uit diegenen die toch al klant zouden worden.
  • Je kunt hogere marges behalen op klantprofielen die niet gevoelig zijn voor prijzen van concurrentie.
  • Je hoeft maar één keer de boel in te richten en het systeem regelt je prijsstelling. Je hoeft dus ook niet de concurrentie in de gaten te houden, dat doet het a.i.-systeem voor je.

Nadelen van dynamic pricing:

  • Het nodigt uit voor een race naar de bodem Hebben jij en je concurrent allebei een a.i. systeem, dan gaat de prijs voor de klantengroep die gevoelig is voor concurrentie steeds verder omlaag. Nu is dat sowieso een gevaar van sturen op prijs, maar met dergelijke handige systemen gaat dat geautomatiseerd en mogelijk ook sneller . Mogelijk, want de stapjes zullen over het algemeen kleiner zijn dan bij handmatige aanpassingen.
  • Doordat het systeem alles overneemt kan het gebeuren dat je het contact met de klant kwijtraakt of zelfs de klant in zijn geheel. Een eigen voorbeeld. Ik zoek een hotel uit op Booking.com en verstuur mijn vrouw een link. Mijn vrouw gaat ook kijken. Hé, dit hotel is gewild! De prijs gaat omhoog. Resultaat: Jeroen boekt nu via Trivago.
  • Het a.i. systeem haalt de openbare prijzen van internet. Niet openbare prijzen kan die dus niet oppikken. Maar steeds meer zie je dan dat er andere prijzen worden aangeboden in mailings of in je account (o.a. bij Booking.com).
  • Het systeem heeft natuurlijk ook een prijs. Die prijs daalt wel, zodat het niet meer enkel voor de heel grote ondernemingen weggelegd is.
  • Nadeel voor de klant is natuurlijk dat een product verder uitgekleed moet worden om de laagste prijs te kunnen bieden. Een beetje service weg, een extraatje weg etcetera. De meest efficiënte bedrijven kunnen dat dus het beste bolwerken. Zorg er dus voor dat je in ieder geval je bedrijfsprocessen op orde hebt.

Automatische bodaanpassing

Je hebt een (online) winkel. Dan kun je zelf verkopen, maar je kunt het ook via affiliate verkopen. Om iets te verkopen als affiliate kun je van affiliate platforms gebruik maken, maar ook van bestaande winkels die hun naam en faam en webruimte aanbieden voor jou als verkoper. Denk hierbij aan partijen als Bol.com, Amazon, Wish, real.de.
Jij plaatst jouw artikel in één (of meer) van bovenstaande winkels en plakt er een prijs op. Bij gelijkwaardige producten en leveranciers wint het product met de laagste prijs de beschikbare plaats in de winkel. Die verkoopt dus het product.
Dan kan het dus handig zijn dat je ook het product het goedkoopst aanbiedt. Dat kun je handmatig doen, maar ook hier weer is een geautomatiseerde oplossing gevonden. Artificial intelligence houdt jouw producten in de gaten voor jou. Ben je niet meer het goedkoopste, dan wordt de prijs verlaagd zodat je weer het goedkoopste bent.

Voordeel:

Als jij het goedkoopst bent met je product bij gelijkwaardige leveranciers, dan verkoop jij en niet die ander.

Nadeel:

Uiteindelijk ook hier een race naar de bodem en natuurlijk het systeem kost ook wat.

Hier zou je beter eerst kunnen investeren in je positie als leverancier. Als je als leverancier beter aangeschreven staat dan de ander (bijv. levertijd), dan kom je mogelijk alsnog naar voren tegen een voor jou betere prijs.

Software Google AdWords

Ook hier weer helpt het systeem je met biedingen. Alleen niet naar beneden, maar naar boven. Daarnaast helpt het met het aanmaken van bulk-reclames. Je kunt zelf aangeven welke onderdelen van je productbeschrijving je gebruikt voor je advertenties.

Voordelen

  • Je hebt er weinig omkijken naar.
  • Het vergroot het aantal reclame-uitingen en daarmee je aantal conversies en daarmee hopelijk ook je winst.

Nadelen:

  • De race naar de bodem geldt hier ook, maar dan voor je marge. Het systeem zal net zo lang blijven bieden totdat het systeem het punt bereikt dat je je brutomarge op het product hebt opgebruikt aan advertentiebudget.
    Theoretisch is dat dan het punt dat je marge € 0 is, maar omdat je conversie vaak iets hoger ligt in percentage (niet alle conversies worden gemeten bijvoorbeeld door telefonische verkopen, een bestelling die later alsnog wordt besteld wellicht zelfs via een ander apparaat) en in conversiebedrag (bijvoorbeeld door crosselling of upselling), zou dat ook een negatieve marge kunnen zijn.
  • Doe je het automatisch via zulke programma’s lijkt het mij moeilijk om het weer om te zetten naar handmatig. Dat heb ik overigens niet gecontroleerd.

Mijn conclusies omtrent artificial intelligence voor je website

  • Artificial intelligence zoals het nu is lijkt op korte termijn bij te kunnen dragen aan je winst. het is daarmee in ieder geval voor de korte termijn interessant, mits je groot genoeg bent om ook de kosten van het systeem / de systemen terug te verdienen.
  • Op de lange termijn zou artificial intelligence zoals het nu is wel eens kunnen bijdragen aan het verdampen van je winst. Aan de ene kant betaal je meer om het te kunnen verkopen (reclame) en aan de andere kant krijg je er minder voor terug in de vorm van bruto-marge.
  • Artificial intelligence lijkt vooralsnog teveel op prijzen gestuurd te zijn. Het zou mooier zijn als a.i. zich meer richt op hoe je waarde kunt toevoegen. Ik hoorde het laatst iemand mooi verwoorden: “Go big, go niche, or go broke”. Concurrentie heeft namelijk twee grote functies. De eerste (die je eigenlijk veruit het vaakst hoort) is dat de prijzen daardoor lager kunnen zijn. De tweede is echter dat de kwaliteit van het product toeneemt, onder andere doordat het product beter aansluit bij de wensen van de doelgroep (vaak dus een niche-product).

Nagekomen bericht

Elastic Search

Niet op de beurs, maar wel net mee kennis gemaakt:elastic search. Elastic search is een open source zoektechnologie voor WordPress die zoekopdrachten veel sneller en beter verwerkt.

Die snellere techniek komt niet alleen door de a.i.-software, maar ook door de hardware. De zoekopdracht wordt namelijk niet uitgevoerd op jouw database op jouw website, maar op de database van ElasticPress (uitgever van Elasticsearch). Uiteraard gaat dat met ssl-certificaat.

Wat doet het Elastic search?

  • Het heeft een autosuggest functie in zoekvelden (je zoekopdrachten worden met een suggestie aangevuld). Deze worden geoptimaliseerd vanuit de opgegeven zoekopdrachten.
  • Het gebruikt fuzzy logic zodat zoekopdrachten ook spelfouten of verschillende werkwoordsvormen meeneemt in de zoekopdracht.
  • Het versnelt webpagina’s die een wp-query gebruiken. Dat zijn dus niet alleen de pagina’s vanuit een zoekfunctie of vanuit een filterfunctie, maar dat zijn ook pagina’s die worden opgebouwd vanuit tags, category, author, en archief. Dat betekent dus dat dit programma je site versnelt ook als je geen webshop hebt.
  • Elasticsearch zorgt ervoor dat de zoekresultaten (steeds) beter aansluiten op de zoekopdracht; je zoekresultaten zijn daarmee dus relevanter. Dat betekent natuurlijk ook direct een betere conversie. (ElasticPress zegt zelf dat het je conversie kan verdubbelen.)
  • Het programma voorziet in mooie filteropties voor zowel content als voor producten (mits je werkt met WooCommerce). Je hoeft voor deze filters dus geen aparte plugins te installeren, zoals nu vaak wel gebeurt. je kunt dan dus filteren op kenmerken als prijs, categorie en kleur.

Naar mijn mening is een systeem dat de website versnelt sowieso al fijn, maar als het systeem ook de resultaten beter laat aansluiten bij een zoekopdracht dan kan dat inderdaad niet anders dan je conversie verhogen. Dat geldt zowel voor website waar je conversie bestaat uit het laten kennis maken met je content als voor een webshop. In het laatste geval is het natuurlijk wel duidelijk dat het conversieverhogend werkt als je snel vindt wat je zoekt versus dat je er lang over doet en/of wellicht net niét vindt wat je zoekt. Kortom, dit lijkt mij wel een mooie product.

Het basisproduct Elasticsearch kost normaal (als je het afneemt bij ElasticPress https://www.elasticpress.io/#pricing  ) € 79 per maand
Host je echter je website bij mij, dan kan ik je dat basisproduct nu aanbieden voor slechts € 50,- per maand

Naar verwachting hebben mijn klanten voldoende aan het basisproduct.

Ontvang de nieuwste blog in je postvak voordat die offline is: