Google adwords cashback

De Google Partner-badge + CASHBACK-ACTIE

Wat is de Google Partner badge?

De Google Partner badge is een erkenning van Google dat je Google AdWords goed beheerst. Om partner te worden van Google moet je dan ook aan een aantal vereisten voldoen.

Google heeft twee soorten partner-badges. De eerste is de partner-badge zoals JXR SEM die heeft en de andere is de Premier Partner-badge.

Afgezien van het uiterlijk is er weinig verschil tussen de beiden badges.
Voor de premier partner badge moeten minimaal twee medewerkers Google- AdWords gecertificeerd zijn en die moeten dan ook als zodanig actief zijn of lijken te zijn. Ga je dus in zee met een groot bureau dat alleen Google-partner is en niet Premier Partner, dan is dat dus opmerkelijk.

Google Adwords Partner badges

Vereisten voor de Google Partner-badge

  • Om te beginnen moet je je uiteraard aanmelden voor het partner-programma, want anders kan Google niets doorgeven of meten.
  • Vervolgens geef je je AdWords-managersaccount door aan Google, waaronder je je klanten hebt staan. Dat account moet minimaal 12 maanden actief zijn. Het managersaccount is het account waarvoor je een uitnodiging krijgt om mee te linken als je klant wordt bij een bureau.
  • De volgende stap is mijns inziens één van de twee belangrijkste, namelijk dat je een gedegen kennis hebt van het AdWords systeem van Google, alsook van het adverteren zelf. Dat wordt getest middels af te leggen examens. Elk jaar weer opnieuw moet je minimaal twee examens halen. Om te beginnen moet je altijd het AdWords-fundamentals examen halen, wat de basis is voor alle AdWords-activiteiten. Daarnaast moet je minimaal één gespecialiseerd examen hebben gehaald. Zelf heb ik momenteel “advanced search”, “mobiel” en “shopping”, maar ik wissel de onderwerpen per keer af, zodat ik goed op de hoogte blijf van de ontwikkelingen op alle vlakken. Het account waarop je deze certificering hebt behaald moet weer gekoppeld zijn aan je bedrijf, zodat Google weet dat je daar werkt.
    Gecertificeerde gebruikers moeten standaard- of beheerderstoegang hebben tot het Google Ads-manageraccount of de Google Ads-subbeheerdersaccounts van het bureau.
  • Google wil dat je ervaring blijft opdoen. Dat betekent dat je voldoende actief moet zijn. Verrassend genoeg meten ze hiervoor niet het aantal campagnes, klanten, wijzigingen of iets dergelijks, maar hoeveel omzet je voor Google binnenhaalt. Die drempel ligt op $ 10.000 gedurende 90 dagen. Aangezien ik mij richt op het kleinbedrijf heb ik dus relatief veel kleine campagnes lopen (het kan al van enkele tientjes per maand), waardoor dit bedrag best een hoge drempel is voor een bureau als het mijne dat zich richt op het kleinbedrijf. Dus hartelijk bedankt aan alle klanten!
  • En dan de andere belangrijke vereiste. Je moet goed presteren. Hiervoor heeft Google een aantal criteria, die helaas grotendeels ook weer gaan over de omzet bij Google:
    • Opbrengstgroei van klanten: Oftewel, ze geven meer uit aan advertenties bij Google. De omzet van de klanten zelf wordt daarbij niet gemeten. De gepromote gedachte van Google is hierbij dat je kunt blijven adverteren tot het punt dat je geen winst meer draait maar break-even draait (met inbegrip van je bedrijfskosten – dus ook je eigen uren-).
    • Klantbehoud: Zijn klanten voldoende tevreden met je dienstverlening? Dat betekent voor een gecertificeerd bureau dus wel een drempel voor het aannemen van klussen op uurbasis in plaats van in abonnementsvorm. Toch blijft JXR SEM dat doen!
    • Algemene opbrengstgroei: Groeit je bedrijf. Het oude adagium “stilstand is achteruitgang” gaat hierbij dus op.
    • Toename van het aantal adverteerders: Idem als hierboven.

    Mijn kanttekening hierbij is dat Google vindt dat je als klant en als bureau steeds maar moet groeien. Als je dat dus niet wil, dan kun je als bureau dus je Google Partner-badge kwijtraken. En dat vind ik erg jammer, want het lijkt dan dat Google zegt dat je kwaliteit is verslechterd terwijl dat dan dus niet het geval is.

Bedrijfsspecialisaties

Nu kun je ook op het plaatje klikken en zien welke bedrijfsspecialisaties het bureau heeft.

Google partners badge JXR SEMZoals je kunt zien heeft JXR SEM de specialisatie voor Google Search (de advertenties die je bij de zoekresultaten ziet van Google.

Een bedrijfsspecialisatie laat zien:

  • of jij of je medewerker een specifiek certificaat behaald hebt (bijvoorbeeld shopping, search etc), én
  • dat je op dat soort advertenties ook voldoet aan de omzetvereiste van $ 10.000 per 90 dagen. Aangezien de omzetvereiste hier geldt voor één specifieke soort advertenties, is dit een extra drempel om te behalen.
  • Je bedrijfsprestatie op dit soort advertenties goed is

Voordelen van een partner-badge

  • Hij staat prachtig op je website en laat zien dat je certificaten behaalt hebt en je je werk goed doet.
  • Je krijgt als bureau makkelijker contact met Google
  • Je krijgt als bureau toegang tot trainingen en ondersteuning
  • Je krijgt de mogelijkheid om voor nieuwe accounts, bij websites waarop nog niet geadverteerd is op Google AdWords een promotie-aanbieding te regelen.
    Ongetwijfeld heb je wel eens een voucher gezien met een code van Google met een advertentietegoed. Eerst besteedt je een x bedrag en daarna krijg je een tegoed van Google voor de volgende periode. Promotie-aanbiedingen kunnen variëren afhankelijk van de badgestatus van het bureau.

    Via JXR SEM ontvang je op dit moment een cashback van je bestede advertentietegoed gedurende de eerste 30 dagen met een maximum van € 120,-. Google meet het, daar heb ik verder geen invloed op.

Neem contact op voor de mogelijkheden voor jouw AdWords-campagnes!